François Piette

6 DEC 2013

Top‑5 beste Chevrolets

Dit is een soort eerbetoon aan een charismatisch merk dat over twee jaar de Europese bodem verlaat. Terwijl Chevrolet vandaag zijn auto’s bouwt in Zuid-Korea, kende deze afdeling van GM ooit een glorietijd met enkele mythische modellen. 

Volledig subjectief hebben we drie zulke historische modellen gekozen. En om te benadrukken dat Chevrolet ook vandaag nog modellen verkoopt die de moeite lonen, hebben we twee recente modellen aan toegevoegd.

Corvette Sting Ray (1963 – 1967)

De tweede generatie van de Corvette is zo’n mythe dat Chevrolet openlijk toegeeft dat die de inspiratiebron was voor de gloednieuwe zevende generatie. We begrijpen waarom: een zuivere lijn met een elegante paradox tussen zachte rondingen en scherpe randen, stevige mechaniek met vermogen van meer dan 400 paarden in sommige gevallen en een weggedrag (bijna) op het niveau van de Europese rivalen. Kortom, hij had alles om een icoon te worden.

Bel Air (1955 – 1957)

Bel Air, een wijk vol zon en dollars in Los Angeles. De auto die ernaar genoemd is, richt zich niet op de rijkere klasse maar op de Amerikaanse middenklasse. Hij viel nochtans graag op met energieke kleuren, krachtige mechaniek (zelfs de motor van de Corvette was beschikbaar) en heel wat uitrusting. De Bel Air werd snel een cultmodel en is vandaag zeer representatief voor het Amerika van de jaren vijftig.   

Camaro (1967-1969)

De huidige Camaro is een trouwe interpretatie van zijn voorouder, die heel wat charme en een uniek, ruw karakter had. De Corvette is niet de enige legendarische sportwagen van Chevrolet. Onder de gespierde allures à la Ford Mustang liggen verschillende mythische motorvarianten, waarvan sommige vandaag zo duur zijn als goud. Een authentieke muscle car die net zo goed in staat is om met het gezin naar de plaatselijke McDonalds te rijden of sportwagen de loef af te steken aan het rode licht.

Volt

We mogen zeggen dat de Volt een kleine revolutie is. Chevrolet presenteert hem als elektrische auto, wat vandaag nog altijd voor discussie zorgt. Het maakt niet uit, de eigenschappen spreken voor zich: een elektromotor met 150 pk, een autonomie in elektrische modus van 60 km en een verbrandingsmotor die als generator fungeert en de autonomie verlengt tot 500 km. Een verantwoordelijke mobiliteitsoplossing. De prijs lijkt hoog maar blijft onder die van zijn tweelingbroer, de Opel Ampera.

Cruze Station Wagon

Een moderne gezinswagen vooral ontworpen rond een economisch eisenpakket tussen deze mythe? Het lijkt wat vreemd. Maar hoewel de Cruze vrij ongemerkt door ons land rijdt, is het een uitstekende auto. Niet alleen zijn esthetiek overtuigt sceptici, ook de praktische aspecten, het gezonde weggedrag, de vinnige (maar ruwe) motoren en het degelijke comfort pleiten in zijn voordeel. Bovendien hanteert Chevrolet een weggeefprijs.

Advertentie
Advertentie
Advertentie