De evolutiewetten zijn niet alleen van toepassing op dieren. Ook auto’s moeten zich aan hun omgeving aanpassen om te kunnen overleven. Hoewel in een vorig leven de Audi Q7 en Volvo XC90 werden bespot om hun CO2-uitstoot en hun overtollige kilo’s, is de situatie vandaag volledig anders. De wapenwedloop is niet meer van toepassing.

Na te kunnen uitpakken met het krachtigste dieselblok op de markt, met de vorige 6.0 V12 TDI van 500 pk, gaat Audi nu prat op het record-CO2-cijfer dat zijn nieuwe Q7 e-tron plug-inhybride bereikt: 48 g/km.

Benzine of diesel?

Dat record deelt hij bijna met de T8-plug-inhybride van Volvo in de nieuwe XC90 (49 g/km). In dit geval ligt er een benzinemotor aan de basis van de aandrijflijn, net als bij Porsche (met zijn Cayenne) en BMW (met zijn X5). Om mee te kunnen op de Chinese en Amerikaanse markt, ontwikkelde Audi zijn hybridevariant van de Q7 rond een benzinemotor.

Maar omdat het toegang heeft tot meer motoren dan Volvo, kon het premiummerk van de Volkswagen-groep tegelijk een versie met V6 TDI ontwikkelen voor de Europese markt. Daarmee is de Q7 de enige plug-inhybride-SUV met dieselblok op de markt.

Tot 700 Nm…

De aandrijflijn van de Q7 e-tron neemt als basis dus een 3.0 TDI V6 met 258 pk en 600 Nm. Die is gekoppeld aan een elektromotor, die zich meteen achter de achttraps-versnellingsbak bevindt. De elektromotor produceert 94 kW (128 pk) en 350 Nm. In totaal produceert de aandrijflijn 373 pk en 700 Nm koppel.

Op papier legt de Q7 e-tron de 0-100 km/u daardoor af in 6,2 seconden, en bereikt hij een topsnelheid van 230 km/u. Maar ik de praktijk beschikt hij vooral over een indrukwekkend reserve aan koppel, waardoor je heel soepel kan rijden.

… of meer dan 400 pk!

Onder de kap van de XC90 T8 ligt het motorblok van de T6-variant. Dat is de nieuwe tweeliter viercilinder turbobenzine van Volvo in zijn krachtigste variant. Een compressor en een turbo zorgen voor 320 pk en 400 Nm.

Daar komt nog eens een elektromotor bij, die rechtstreeks op de achteras zit. Met 82 pk en 240 Nm koppel drijft die het totale beschikbare vermogen op tot 407 pk en 640 Nm. De 100 km/u wordt daardoor bereikt in minder dan zes seconden.

Quattro

In tegenstelling tot de Q7 e-tron, die steeds vierwielaangedreven blijft, wisselt de XC90 tussen voorwielaandrijving (benzinemotor), achterwielaandrijving (elektromotor) en vierwielaandrijving (hybride). Een ander groot verschil tussen de twee groene reuzen: de grootte van de batterij. Die van de Q7 bewaart tot 17,3 kWh. Een referentie voor plug-inhybrides.

Keerzijde van de medaille: de Q7 e-tron kan niet langer aan zeven passagiers plaats bieden en beknibbelt lichtjes op het koffervolume. Maar hij biedt wel een indrukwekkend rijbereik in zijn zuiver elektrische modus: 56 kilometer in theorie en een veertigtal kilometers in de praktijk.

Hybride “7”

De Volvo XC90 T8 kan niet zo ver rijden zonder brandstof te verbruiken. Zijn batterij kan namelijk 9,2 kWh aan (gelijkaardig aan dat wat andere plug-inhybride-SUV’s op de markt halen). Daardoor heeft hij volledig elektrisch een theoretisch rijbereik van iets meer dan 40 km, en ongeveer 30 km in de praktijk.

Een tip voor grote gezinnen: zelfs als hybride T8 kan je de XC90 uitrusten met extra zitplaatsen achteraan, zodat hij zeven zitplaatsen heeft. Of omgekeerd, zoals ons testmodel, slechts vier plaatsen. De meest prestigieuze XC90 T8, de Excellence, heeft achteraan twee afzonderlijk regelbare ziptlaatsen. Ideaal voor lange afstanden. Met champagnekoeler graag!

Technologische perfectie

En onderweg? De Q7 e-tron levert duidelijk een sterk staaltje technologische beheersing. Dankzij het genereuze koppel van de elektromotor, die kan profiteren van de achttrapsautomaat om zijn vermogen naar de vier wielen te sturen, rij je vaak in 100% elektrische modus zonder de verbrandingsmotor aan te moeten spreken. De viercilinder turbobenzine van de XC90 lijkt sneller geneigd om een handje te helpen.

Bovendien is de Q7 zuiniger op zijn brandstof wanneer de batterijen leeglopen en de auto automatisch op hybridemodus overschakelt. Het gemiddelde verbruik hangt sterk af van de nauwgezetheid waarmee de chauffeur de batterijen oplaadt. Maar laat ons zeggen dat je minstens op 4,5 l/100 km moet rekenen en ongeveer 6,5 l/100 km gemiddeld met de Audi, vergeleken met 6 tot 11 l/100 km met de Volvo.

Besluit

Net als bij de versies met klassieke verbrandingsmotor weet de XC90 T8 te verleiden met zijn moderne stijl en zijn warme interieur. Met de hybridevariant geniet je bovendien een stevig fiscaal voordeel. Maar strikt technologisch verlegt de Audi Q7 e-tron de bakens in het segment. De combinatie van zijn V6 TDI, sterke elektromotor en grote batterij zorgen voor geslaagd rijplezier en een laag werkelijk verbruik bovenop het fiscale voordeel.