De C-Klasse ondergaat een revolutie. Er was geen enkele reden waarmee hij niet zou meedoen met de ‘grootheidswaanzin’ van zijn eeuwige rivalen. Die grootheidswaanzin blijkt uit de ultramoderne uitrusting overgenomen uit de S-Klasse en uit de toegenomen afmetingen.

Dat hadden we eigenlijk wel verwacht gezien de uitbreiding van het compacte gamma van Mercedes de laatste maanden. Om afstand te nemen van de recente CLA die komt aandringen, groeit de C-Klasse van 4,59 meter naar 4,69 meter. Hij steekt meteen ook de laatste generatie van de BMW 3-Serie voorbij (4,62 meter), die nochtans ook een dopingkuur kreeg (+9 cm tegenover voorganger).

Praktisch

De professionele klanten van de E-Klasse/5-Serie die door de nieuwe berekeningswijze van het voordeel alle aard verplicht worden om een stap terug te zetten in het gamma, zullen blij zijn. Of toch zeker hun passagiers achterin. In beide gevallen profiteren ze van de langere wielbasis. De ruimte in deze middelgrote berlines wordt zelfs genereus.

De twee concurrenten hebben ook een ruime koffer, met exact hetzelfde volume (480 liter). In gebruik heeft de 3-Serie een licht voordeel dankzij de vlotter toegankelijke kofferopening. Met zijn korte kofferklep, die hem wel een origineel silhouet geeft, moet de C-Klasse het stellen met een iets krappere toegang.

Technofiel

Net als het uiterlijk werd ook de presentatie van de boordplank van de C-Klasse gevoelig moderner. Het interieur was vrij klassiek en sober in de vorige generatie, maar is nu eleganter en ‘technologischer’. Mercedes innoveert bijvoorbeeld met een touchpad om het infotainmentsysteem te bedienen; naast de klassieke draaiknop.

Om die touchpad volledig correct te gebruiken, is een gewenningstijd nodig (voor ons in ieder geval meer dan een week). Maar dit zal wellicht in de smaak vallen bij de vele technologieliefhebbers. In vergelijking hiermee, lijkt de presentatie van het interieur van de 3-Serie weinig geïnspireerd. Of toch zeker klassieker. Het is typisch BMW: sober, ergonomisch en strak.

Luchtkussen

Op de weg verrast de BMW 320d met de uitstekende filtering van de ophanging. De vorige generaties waren minder zacht voor de rug. Zodra je het tempo verhoogt, valt de schokdemping wat tegen. Vooral van de voortrein. Op hobbels gaat die pompen en wordt de nauwkeurigheid verstoord. Om dit fenomeen tegen te gaan, mogen veeleisende bestuurders niet vergeten om de gestuurde ophanging aan te kruisen op de optielijst.

Met zijn nieuwe wieltreinen toont de C-Klasse zich levendiger en snediger dan zijn concurrent. Zelfs met de basisophanging is er een uitstekend compromis tussen comfort en doeltreffendheid. Koop je hem met de pneumatische ophanging (een première voor dit segment), dan bereik je de zevende hemel dankzij het zachte comfort en de duivelse nauwkeurigheid, in functie van de gekozen modus. Uitstekend werk.

VAA

Zowel Mercedes als BMW biedt een versie met bijzonder lage CO2-uitstoot, op maat van de fleetkoper. De diesels met 163 pk en heel lange naam (BlueEfficiency Edition bij Mercedes, Efficient Dynamics bij BMW) stellen zich als zuinigheidskampioen tevreden met respectievelijk 109 en 106 g CO2/km. Rekening houdend met de geboden prestaties en de grootte van de koetswerken, is dat een heel competitief niveau.

Bovendien zijn ze heel aangenaam in gebruik en haal je een bijzonder laag verbruik zonder ooit de indruk te hebben met een slak onderweg te zijn. Bij hernemingen geniet de Mercedes van meer koppel uit zijn 2,1 liter (400 Nm) om sterker voor de dag te komen. Je moet er wel een minder aangenaam geluid onder belasting bijnemen. De 2.0 diesel van BMW is ook hoorbaar, maar toont zich minder ruw in gebruik. Al is ook deze motor minder beschaafd bij acceleraties.

Zeven tot acht

Mercedes biedt C-Klasse Blue alleen met een zeventrapsautomaat. Dat verhoogt de instapprijs (40.293 euro tegenover 34.650 euro voor de BMW 320d ED), maar is uitstekend nieuws. Zeker omdat deze bak uit eigen huis soepeler werd in gebruik dankzij verbeteringen ontwikkeld voor de recente S-Klasse. Toch merkten we enkele kleine aarzelingen. De automaat met acht versnellingen  van ZF-origine die door BMW als optie wordt aangeboden op de 320d (2.190 euro) overtuigt iets meer.

Conclusie

Geen twijfel mogelijk; de nieuwe C-Klasse is goed gewapend om nieuwe klanten te winnen en de huidige hiërarchie te verstoren. De BMW 3-Serie is ruim en praktisch in gebruik, maar verliest punten door zijn verminderde dynamische doeltreffendheid. Hij maakt dat goed met zijn tweelitermotor, die iets discreter klinkt dan de 2.1 van Mercedes, die op dit vlak een beetje teleurstelt. Met de 1.6 dieselmotor die binnenkort verschijnt onder de kap van de C-Klasse, rijdt Mercedes misschien wel een foutloos parcours ...