Is het de groeiende vraag die constructeurs ertoe aanzet om steeds meer SUV’s aan te bieden? Of zorgt het groeiende aanbod ervoor dat steeds meer bestuurders overstappen op een SUV? Moeilijk uit te maken, het lijkt wel het verhaal van de kip en het ei. Het is in ieder geval een feit dat er nooit meer SUV’s verkocht werden in Europa dan nu. Er stonden er nog nooit zoveel bij de dealers …

Familiegeschiedenis

BMW is betrokken partij. Met zijn X-modellen (X1, X3, X5 en X6) heeft het één van de ruimste gamma’s op de markt. In die mate zelfs dat bijna 30 procent van de totale BMW-verkoop wereldwijd een X-model is. In afwachting van de X7 (waarvan de productiestart in 2017 bevestigd werd) en een mogelijke X2, komt de X4 de familie vergroten.

Ook bij Porsche verandert de hiërarchie in de familie door een blijde gebeurtenis. De kleine broer van de Cayenne, de Macan, staat klaar om de show te stelen … en de best verkochte Porsche te worden. In beide gevallen komt de technische basis van een bestaand model: de X3 voor de X4 en de Audi Q5 in het geval van de Macan.

Made in US

De nieuwe X4 wordt gebouwd in de Amerikaanse fabriek in Spartanburg (Californië), net als zijn broers X3 en X5. Hij heeft dezelfde wielbasis (2,81 meter) als de X3. Voorts zijn de afbeeldingen gelijkaardig, behalve de hoogte natuurlijk. Als ‘SUV-coupé’ heeft de X4 een 4 cm lager dak (1,62 meter). In profiel krijgt hij zo heel atletische allures zoals zijn grote broer X6 maar minder gigantisch, want de X4 beperkt zijn lengte tot een redelijke 4,67 meter.

De Macan is gebaseerd op de Q5 en neemt er logischerwijze de wielbasis van over (2,81 meter, zoals de X4). De Macan is 16 cm korter dan zijn grote broer Cayenne en richt zich dus meer op de grootte van de X4 (4,68 meter). De twee daken zijn even hoog (1,62 meter), maar de Macan heeft bredere schouders (1,92 meter tegenover 1,88 meter voor de X4).

Groot hart

Qua afmetingen profileren ze zich dus als directe concurrenten, maar ze lijken in een andere klasse te spelen wat de motoren betreft. Zelfs al neemt BMW de basismotoren van de X3 niet over in de X4 voor de ‘sportieve’ profilering, je kunt wel al de tweeliter turbobenzine (20i met 184 pk of 28i met 245 pk) en diesel (20d met 190 pk) aankruisen op de bestelbon. En de basisprijs begint onder 50.000 euro (47.200 euro).

Bij Porsche zweert de Macan bij zescilinders, tenminste in de lanceringsfase. Als benzine levert de 3.0 V6 340 pk (Macan S) of 400 pk (Macan Turbo). Zelfde vaststelling bij de diesels: minder dan de 3.0 V6 met 211 of 258 pk is er nog niet. Hierdoor zakt de instapprijs van de Macan nooit onder 60.000 euro (en dan is hij nog helemaal kaal).

Zonder hoofd of benen?

Wanneer je de X4 in profiel bekijkt, zou je denken dat volwassenen achterin problemen hebben met hun hoofd. Maar neen. Door de achterbank 3 cm te verlagen, vormt de hoofdruimte geen probleem. De knieruimte evenmin. Het is eerder de zitpositie die niet ideaal is. Door de lagere inplanting van de achterbank zit je in een vreemde hoek en reis je in een eerder vermoeiende positie (knieën tegen de kin …). De verlaging van de voorzetels (2 cm) belet dat je jouw benen gemakkelijk onder de stoel kunt glijden.    

De passagiers achterin zijn beter bedeeld in de Macan. De kofferruimtes verschillen weinig. Je beschikt in beide gevallen over 500 liter, een 40/20/40-verdeling van de achterbank en een standaard elektrische achterklep.

Onmiskenbaar plezier

Bochten aanvallen achter het stuur van een SUV geeft altijd de indruk te joggen op hoge hakken. Beide modellen zijn hun naam sports utility vehicle wel waard. In de Macan verleidt in de eerste plaats de nauwkeurigheid van de besturing. De feedback van informatie is voortreffelijk en de snedigheid van de voortrein blijft Porsche waardig.

Pneumatische ophanging

De Macan is beschikbaar met drie types ophanging: de ‘statische’ basisophanging, de gestuurde schokdemping in optie en de pneumatische ophanging als topversie. Ons testmodel was uitgerust met de voortreffelijke pneumatische ophanging, die een uitstekend compromis tussen werkingscomfort en dynamisme verzekert. Als je nog wat geld kunt besteden, kies dan ook voor de vectoriële koppelverdeling aan de achteras.

We denken nog altijd terug aan de glijpartijen in een Macan Turbo op een testpiste, enkele weken voor de officiële lancering … Om het plezier helemaal perfect te maken, kruis je ook nog de optie van de sportuitlaat aan. Zonder deze optie blijft de Macan bedroevend stil in het interieur ondanks de edele mechaniek.

Super-X3                           

In tegenstelling tot zijn grote broer X6, kan de X4 niet uitgerust worden met een actief differentieel achteraan (er geen plaats voor). Maar hij vangt dat gemis gedeeltelijk op met de standaard Performance Control die de wielen selectief afremt om de auto door krappe bochten te loodsen. Ook is er standaard een actieve stuurbekrachtiging waardoor je minder inspanning moet leveren in bochten. De ophanging is meer afgestemd op sportiviteit.

Uiteindelijk zit je achter het stuur van een echt dynamische SUV die leuk is om te besturen. De enige kleine gebreken: een iets te harde (basis)ophanging in dagelijks gebruik. En een hoog totaalgewicht dat je voelt wanneer de remmen de handschoen in de ring dreigen te gooien. Hoewel de Macan nog zwaarder is, houden de remmen van de Porsche de schijn langer hoog.

Conclusie

Zonder iets van hun charisma of doeltreffendheid op de weg te verliezen, sluiten de X4 en Macan perfect aan op de X6 en Cayenne. In het geval van de Porsche komt de eindafrekening amper goedkoper uit … Beschik je over een bijna onbeperkt budget, dan zal de Macan niet ontgoochelen. Met bijna even goede rijeigenschappen voor een lagere prijs, profileert de X4 zich als de beste koop. Bovendien hoef je geen zescilinder te kiezen om plezier te beleven op onze wegen.