De situatie bij Jeep is paradoxaal. Iedereen in Europa kent het merk, de naam ‘jeep’ is zelfs een generieke term voor een terreinwagen. Maar het verkoopvolume op het Oude Continent is beperkt, al blijven de cijfers vooruitgaan sinds de samensmelting van Fiat en Chrysler (+220% van 2009 tot 2013). De pogingen van Jeep om door te dringen in het veelbelovende segment van de compacte SUV’s draaiden tot nu toe op niets uit, getuige de mislukking van het koppel Compass/Patriot.

De Renegade, de tweelingbroer van de Fiat 500X, moet daar verandering in brengen. Bij Land Rover was de Freelander wel een succes. Maar de laatste tijd werd hij gepasseerd door de Evoque. Een vaststelling die het merk deed besluiten om de opvolger anders te positioneren. En om te dopen tot Discovery Sport.

Andere strategie

De strategie bij Jeep is helder: de modellen zijn geordend volgens grootte (de Renegade is kleiner dan de Cherokee, die op zijn beurt kleiner is dan de Grand Cherokee). Bij Land Rover is de positionering van de Discovery Sport verschillend. Hij staat niet onder maar naast de Evoque. De Discovery-familie wil avontuurlijker en praktischer zijn dan de Range-familie, die meer gericht is op prestige.

De Discovery Sport is dus een ruimere Evoque die beter geschikt is voor buiten de gebaande wegen. Het model is niet zo compact (4,60 meter) en toegankelijk (30.000 euro). De Discovery Sport is trouwens duurder dan de Freelander die hij vervangt. Behalve in de instapversie met tweewielaandrijving, is de Discovery Sport ook altijd een stuk duurder dan de TrailHawk … de allerduurste variant van de Jeep Renegade.

Korte versnellingsbak

In die TrailHawk-versie is de Jeep beter gewapend dan de Discovery Sport om op avontuur te trekken. De TrailHawk is uitgerust met korte versnellingen, differentieelblokkeringen (centraal en achteraan) en een verhoogde bodemvrijheid. Ongezien in het segment van de compacte SUV, dat zich doorgaans tevredenstelt met aandrijving op de voorwielen.

Zelfs de Discovery Sport kan niet tippen aan zo’n terreinuitrusting. Met zijn programma Terrain Response en nog hogere bodemvrijheid (27,5 cm tegenover 22 cm voor de TrailHawk) kan ook de eigenaar van de kleine Land Rover zonder voorbereiding een bos- of plattelandsweg oprijden. De meeste klanten verlangen wellicht niets meer.

Op de weg

De Renegade is meer op zijn gemak naast de weg (met aan- en afrijhoeken van 30,5° en 35,4° tegenover 25° en 31° voor de Discovery Sport). De Land Rover is echter meer sereen op de weg. De Renegade blijft dynamisch voor een SUV met het profiel van een Normandische kast, maar ontgoochelt met de kunstmatige feedback van zijn besturing en te hard afgestelde schokdemping. De Discovery Sport is comfortabeler in gebruik en blijft leuk om te besturen.

Qua motor blijven we in beide gevallen op onze honger zitten. De oude 2.2 diesel van de Discovery Sport stamt nog uit het Ford-tijdperk en levert 150 of 190 pk. Hij blijkt dorstig. Gelukkig wordt hij binnenkort vervangen door een gloednieuwe 2.0 diesel van Jaguar Land Rover. De 2.0 MJet van Fiat met 170 pk in de Renegade TrailHawk geraakt buiten adem bij een vlotte rijstijl en maakt te veel lawaai bij hernemingen. In beide gevallen mist de automatische negenversnellingsbak van ZF reactiesnelheid.

XXL-ruimte

De Renegade heeft een aangename verhouding tussen buitenmaten en binnenruimte. Gezien de lengte van 4,23 meter is er voldoende plaats voor de passagiers achterin. De kofferruimte stelt meer teleur. Het volume ligt lager dan in kleinere modellen (351 liter tegenover 360 liter in de Peugeot 2008 of 377 liter in de Renault Captur). Maar door het hoekige ontwerp van de Renegade kun je de ruimte gemakkelijk benutten.

Qua ruimte en praktische aspecten speelt de Discovery Sport in een hogere klasse. Zoals zijn afmetingen (4,60 meter lengte) en hogere prijs doen vermoeden trouwens. Zo varieert de kofferruimte van 479 liter tot een gigantische 689 liter dankzij de verschuifbare achterbank. Naar ‘Discovery-traditie’ heeft hij ook twee noodzitjes in de koffer als optie, net als zijn grote broer. Maar die zijn alleen geschikt om je even uit de nood te helpen.

Het verdict

Ook al evenaart hij de Renegade TrailHawk niet in extreme omstandigheden, de Discovery Sport is veelzijdiger. De kleinste Land Rover overtuigt in dagelijks gebruik meer dan het kleinste model van Jeep. Maar die veelzijdigheid heeft een prijs. Een gepeperde prijs zelfs.