Het vele werk begint stilaan te lonen. Lexus, het premiummerk van de Toyota-groep, ziet zijn verkoop de laatste maanden sterk stijgen op het oude continent. Het toplabel van Toyota kan zijn aanwezigheid bij ons wellicht nog versterken met zijn nieuwe compacte SUV NX. Een premiumauto natuurlijk, wat ook blijkt uit de prijzen die starten boven 40.000 euro.
Hybride = diesel
Ondanks zijn hybridetechnologie ligt de instapprijs van de Lexus NX300h niet zo ver van de Volvo XC60 met gelijkaardige dieselmotor (D4 190 pk): 40.990 euro tegenover 40.460 euro. In de businessversie van 42.500 euro krijg je ook nog een volledige uitrusting. Kortom, de hybridetechnologie lijkt niet langer onbetaalbaar.
Eigenlijk moet je ook de meerprijs (zo’n 2.300 euro) van de automaat (een nieuwe module met acht versnellingen die veel beter is dan de oude zestrapsautomaat in de XC60 D4) optellen bij de Volvo om de twee technologieën te vergelijken. Wordt de hybride dan de interessantste oplossing?
Zen
In een segment met 96 procent diesels in België helpt de hybridemechaniek de NX natuurlijk niet om veel in het straatbeeld te verschijnen. Dat is al een voordeel voor liefhebbers van exclusiviteit. Ook de scherpe mangastijl van de Japanse SUV zorgt voor exclusiviteit.
We zullen niet uitweiden over de talrijke voordeel van hybridetechnologie die de Toyota-groep verdedigt (bijna geen uitstoot van NOw en fijne deeltjes, minder slijtage van remschijven, automatisch herladen van de batterij tijdens het rijden, …). Het vermelden waard is dat de belastingen en het voordeel alle aard (VAA) door de uitstoot van 116 g/km beperkt blijven ondanks het hoge vermogen van de aandrijving (197 pk). De interactie tussen de grote 2.5 viercilinder benzine en de elektromotor verzekert ontspannen verplaatsingen in het verkeer.
Afscheid van vijfcilinder
De Volvo XC60 verdedigt zich ook goed met zijn dieselmotor. Sinds zijn kleine restyling heeft de populaire SUV een 2.0 viercilinder diesel die ook voor de grote XC90 ontwikkeld werd. In zijn D4-variant zegt de XC60 dus vaarwel aan charismatische vijfcilinder-in-lijn. In de plaats komt een klassiekere motor die minder zingt, maar niet minder kracht ontwikkelt. Dankzij een dubbele turbo heeft de tweeliter 190 pk, terwijl zijn uitstoot beperkt blijft tot 117 g/km. Een mooi resultaat. Vooral omdat de motor ook erg discreet en homogeen is in gebruik. Hij heeft een genereus koppel van 400 Nm.
Geïntegreerde batterijen
De NX staat op het platform van de Toyota RAV4 en biedt vrij veel ruimte achterin. Zo houdt hij gelijke tred met de comfortabele XC60. In de koffer zien we een hoge laaddrempel en een beperkte ruimte onder het laadscherm. Er is uiteindelijk 555 liter beschikbaar, maar een groot deel bevindt zich in een weinig toegankelijk vak onder de vloer. Straf gezien de aanwezigheid van batterijen in de vloer. Met zijn regelmatige vormen en beter verdeelde volume, blijkt de XC60 toch praktischer in gebruik.
Vierwielaandrijving
Terwijl de Lexus NX 300h zich tevredenstelt met voorwielaandrijving, biedt Lexus een integrale transmissie voor 1.000 euro extra op de businessversie. Deze versie krijgt dan een tweede elektromotor om, indien nodig, de achterwielen voort te bewegen. De NX is dan gehomologeerd om tot 1.500 kg te trekken. De optionele vierwielaandrijving van de XC60 D4 is technisch klassieker. Maar hij is niet compatibel met de nieuwe automaat met acht versnellingen en krijgt een manuele bak of een automaat met zes versnellingen.
Dynamisch weggedrag?
Buiten drukke zones verliest de NX voordelen tegenover de meer veelzijdige Volvo XC60. De harde schokdemping van de Japanse SUV verteert onregelmatigheden minder goed, maar dat betekent niet dat hij dynamisch doeltreffender zou zijn. Integendeel zelfs.
Met zijn batterijen en twee motoren weegt de NX300h natuurlijk ook een honderdtal kilogram meer dan de XC60 D4. Bij hernemingen voel je dat en het (zeer) kunstmatige motorgeluid dat door de luidsprekers komt, kan de schijn niet hoog houden.
Conclusie
De Lexus NX 300h kent zijn gelijke niet als het gaat om een ontspannen rijstijl in files of steden dankzij zijn krachtige hybridemotor. Bovendien blijft het verbruik beperkt. Achter zijn scherpe stijl schuilt vrij veel ruimte, zowel in het interieur als de koffer. Toch evenaart hij de praktische kwaliteiten van de Volvo XC60 niet. Dankzij zijn nieuwe dieselmotor en moderne automaat heeft de XC60 een mechaniek van topniveau: soepel, discreet en met vlotte hernemingen. Deze machine is klaar om kilometers te malen.