Nog voor de breakversie Clubman binnenkort zijn opwachting maakt, onthult Mini al een nieuwe koetswerkversie met vijf deuren. Heiligschennis? In ieder geval kun je Mini al lang niet meer ‘mini’ noemen. Nog minder in de nieuwste generatie. Dus waarom niet de luxe aanbieden van twee bijkomende deuren?
Bovendien blijft de meerprijs die Mini hiervoor vraagt binnen de perken: 1.500 euro. Dat is meer dan bij een vijfdeurs van een klassiek model (doorgaans 500 of 600 euro). Maar in dit geval krijg je behalve de achterdeuren ook een 16 cm langer koetswerk. Dat is altijd meegenomen. Bij de A-Klasse is er geen discussie mogelijk. Mercedes levert hem alleen met vijf deuren.
Grootte van een Clio
Ondanks zijn groeischeut, blijft de Mini vijfdeurs onder de symbolische grens van 4 meter (3,98 meter). Die afmetingen plaatsen hem in theorie tussen de veelzijdige stadswagens zoals de Renault Clio, Peugeot 208, Volkswagen Polo en Opel Corsa.
In de praktijk zal hij gezien zijn premiumkarakter en gepeperde tarieven eerder strijden met modellen uit een segment hoger. De prijs van 22.790 euro voor de Mini Cooper D (116 pk) vijfdeurs benadert de prijs die Mercedes vraagt voor de A-Klasse. Je moet je dan wel tevredenstellen met de lowpowerversie van Renaults 1.5 dCi (A 160 CDI met 90 pk) voor een gelijkaardige instapprijs (24.321 euro).
Drie cilinders
De vijfdeursversie van de Mini neemt uiteraard de motoren over die begin dit jaar debuteerden in de Hatch. Op de S-versies na, die zowel in diesel als benzine een tweeliter viercilinder gebruiken, moeten alle Mini’s zich tevredenstellen met driecilindermotoren. Onze Cooper S was uitgerust met een nieuwe 1,5 liter die 116 pk en 270 Nm koppel ontwikkelt.
Door zijn hogere vermogen en lagere gewicht presteert de Mini Cooper D gevoelig beter dan de A 160 CDI. Die laatste maakt dat wel goed met zijn werkingscomfort. Zijn viercilinderblok is soepeler, stiller en beter gespreid.
Typisch Mini
Wie van rijplezier houdt, zal door geen van deze twee modellen ontgoocheld worden. Zelfs in zijn gezinsversie behoudt de Mini zijn typische wegcontact. Het wordt al snel een plezier om van de ene naar de andere bocht te rijden dankzij de directe besturing, de communicatieve bediening en het gebrek aan rolneigingen.
Je kunt nu zelfs een stevig tempo aanhouden op wegen die er niet zo goed bijliggen dankzij de doeltreffende schokdemping. Goed nieuws: Mini biedt ook gestuurde schokdempers voor een aanvaardbare meerprijs (510 euro). Weet wel dat hoewel de nieuwe Mini toegeeflijker is voor jouw rug, het comfort redelijk hard blijft.
Zelfs met de standaardophanging van onze testwagen (de Sport-ophanging is onnodig hard), blijft de A-Klasse leuk om te besturen. Speels op de limiet met zijn beweeglijke achtertrein, snedig en doeltreffend dankzij de goede voortrein. Kortom, een compacte auto die wendbaar en leuk stuurt.
Voor het gezin?
En de praktische kanten? Tegenover een Mini Hatch heeft de vijfdeurs ongeveer 7 cm meer ruimte tussen de wielassen. Die is welkom, maar transformeert de Mini niet in een ruime wagen. De toegang tot de achterste plaatsen van de Mini blijft problematisch: de beperkte breedte van de deurtjes (amper 55 cm) vraagt de nodige gymnastiek om in te stappen of om een kindje te installeren in zijn stoel.
De A-Klasse is ook niet de ruimste van zijn segment, maar komt toch beter voor de dag. Zelfde vaststelling in de koffer. De Mercedes maakt dankzij extra centimeters 341 liter vrij tegenover 278 liter voor de Mini. Dat is wel 30 procent meer dan in de Mini driedeurs (211 liter).
Veiligheidspakket
De Mini vijfdeurs staat op het platform dat binnen de BMW-groep wordt gebruikt voor de kleine auto’s en krijgt een modern veiligheidsarsenaal. Als je 995 euro bijbetaalt voor het Driving Assistant-pakket, dan krijg je een autonome noodremfunctie die frontale botsingen vermijdt in de stad, een snelheidsregelaar en -begrenzer, een automatische grootlichtassistent en een camera die verkeersborden met snelheidsbeperking herkent.
Zo houdt de Mini het hoofd boven water tegenover de A-Klasse, nochtans de referentie ter zake. Hij onderscheidt zich wel met heel wat standaardveiligheidsuitrusting zoals de vermoeidheidsherkenning of Collision Prevention Assist (waarschuwing voor botsdreiging).
Conclusie
De esthetiek verloor enkele pluimen, maar de Mini vijfdeurs is praktischer in gebruik dan de driedeurs. Dat is onmiskenbaar. Toch is dat niet genoeg om de veelzijdigheid van een compacte premiumwagen zoals de Mercedes A-Klasse te evenaren. De Mini vijfdeurs zal gezinnen overtuigen die vallen voor de charmes van de kleine Brit, maar niet te veel toegevingen willen doen op praktisch vlak. Misschien wachten ze beter op de Clubman-breakversie?