Even voorstellen. In de linkerhoek hebben we de nieuwkomer, de Koleos. Hij werd eerder dit jaar voorgesteld en staat niet langer op een Koreaanse Samsung-basis, maar op het platform van de ons bekende Nissan X-Trail. Renault maakt niet meer de fout uit het verleden en kiest voor een lichtjes agressieve stijl die aangenaam in het oog ligt en de afmetingen bijna doet vergeten: 4,67 meter lang, 1,84 meter breed en 1,68 meter hoog.
In de rechterhoek staat de Peugeot 5008. De gezinswagen evolueert in zijn meest recente generatie meer richting SUV, maar ook meer richting avant-garde. Of je nu voor zijn stijl bent of niet, je moet hem het lef wel nageven. De afmetingen zijn bijna identiek aan de Koleos (4,64 meter lang, 1,84 meter breed en 1,65 meter hoog) maar zijn minder in proportie dan die van de kleinere 3008.
Interieurruimte/moduleerbaarheid: punt voor Peugeot
Deze strijd is snel beslist. Ondanks de gelijkaardige afmetingen haalt de Peugeot het met de vingers in de neus. Zijn verleden als monovolume leerde hem hoe hij passagiers moet verwelkomen: een achterbank met drie onafhankelijke zitplaatsen, een optionele derde zitrij voor eventueel zeven plaatsen, een enorme koffer van 780 liter, een plooibare voorzetel en heel wat handige zaken om kleine dingen in op te bergen.
De Renault profileert zich duidelijker als SUV: een derde zitrij valt niet te bespeuren, de achterbank bestaat uit slechts twee delen, de 565 liter grote koffer heeft een te hoge laaddrempel en de moduleerbaarheid is relatief beperkt.
Afwerking/sfeer: punt voor Peugeot
Hier hangt het af van smaak: bij Renault is de afwerking verzorgd, zijn de plastics degelijk en is de presentatie aan de klassieke kant. Met uitzondering van het verticale multimediascherm natuurlijk. De Peugeot zet meer in op originaliteit, en dat zien we niet vaak: de cockpit houdt er een speciale rijhouding op na. Maar de materialen en futuristische sfeer (met onder meer een digitaal instrumentenpaneel) leveren hem het punt op.
Weggedrag/comfort: punt voor Peugeot
Zowel Renault als Peugeot hebben de reputatie kwalitatieve chassis te bouwen. Maar opnieuw is het merk met de leeuw in het voordeel: de 5008 is dynamischer en filtert oneffenheden in het wegdek beter dan zijn rivaal. De Koleos is meer gericht op comfort, maar filtert door zijn grotere velgen soms minder. De HDi 180 van de Peugeot is ook beter geïsoleerd dan de rauwere dCi 175. In beide gevallen is de motor wel iets te aanwezig bij het accelereren.
Off-road: punt voor Renault
Als je een SUV ook effectief wilt gebruiken om over moeilijker terrein te rijden, dan is de Renault de enige optie. Hij beschikt niet alleen over de expertise van partner Nissan, maar is ook de enige van de twee met vierwielaandrijving. De 5008 beschikt alleen over intelligente tractiecontrole. Dat systeem simuleert – maar is niet zo efficiënt als – echte vierwielaandrijving.
Prestaties: punt voor Peugeot
Voor deze tweekamp kozen we voor de topmotoren, met vergelijkbare vermogens: de 2.0 HDi van de Peugeot heeft 180 pk en 400 Nm, de Renault-dCi 175 pk en 380 Nm. De verschillen zijn op papier minimaal, maar worden in de praktijk duidelijker door een verschil van 200 kilogram tussen beide modellen. Ten voordele van… Peugeot.
Toch maakt de 5008 in de acceleraties niet helemaal het verschil: zijn topsnelheid ligt een fractie hoger (208 tegenover 201 km/u) en hij legt 0 tot 100 km/u maar net iets sneller af (9,1 tegenover 9,5 seconden). En uit ervaring weten we dat de 5008 met de kleinere motoren (onder meer de 1.2 PureTech) snediger reageert. Punt voor Peugeot dus, maar het verschil is nipt…
Prijs: punt voor Peugeot
De catalogusprijs van de 5008 lijkt interessanter dan die van de Koleos (€ 30.949 voor de HDi 115 met Allure-afwerking tegenover € 32.150 voor de dCi 130 in de Zen-uitvoering), maar Peugeot rekent extra aan voor items die standaard zijn bij de Renault, zoals led-koplampen, lederen zetels en zelfs zetelverwarming. De Koleos interessanter dus? Helaas: zijn verbruik ligt een stuk hoger (8,6 l/100 km voor ons testexemplaar, tegenover 7,2 l/100 km). Beid exemplaren komen met een aangename automaat, maar de vierwielaandrijving doet de Renault de das om…
Besluit: winst voor Peugeot
Een stevige overwinning voor de 5008. De Peugeot is moderner in ontwerp en presentatie, maar ook sportiever, comfortabeler, praktischer en zuiniger dan zijn rivaal. De Koleos kan alleen maar echte terreinprestaties dankzij vierwielaandrijving en een minder polariserende looks weerwerk bieden.