In tegenstelling tot de vorige generatie, die nog het platform van de Discovery gebruikte, neemt de nieuwe generatie van de Range Rover Sport de technische basis over van de Range Rover. Door die technische verandering draagt hij voortaan met recht en reden de naam ‘Sport’ en ondergaat hij een grondige vermageringskuur. De V6 diesel slankt bijvoorbeeld af van 2.535 kg naar ‘slechts’ 2.115 kg. Een vermagering van meer dan 400 kg, waardoor hij in dezelfde categorie kan strijden als de Porsche Cayenne, die met V6 diesel 2.080 kg weegt.
Zes of acht?
Laten we de motoren even bespreken. We laten de ‘plezante’ benzineblokken links liggen en concentreren ons op het dieselaanbod. In beide gevallen vinden we als instapper een fiscaal interessante afgeleide van de 3.0 V6 diesel met 211 pk. De Range Rover Sport kost 61.200 euro, de Cayenne 65.219 euro. Kies je voor de onbeperkte versies van deze drieliters, dan geniet je van 245 pk bij de Porsche (voor dezelfde prijs) en 292 pk bij de Range Rover (71.200 euro). Wie ervan wil profiteren nu nog het kan, heeft ook de keuze uit dikke V8 diesels: een 4.1 V8 met 339 pk bij Porsche (81.433 euro) en een 4.4 V8 met 339 pk (84.200 euro) bij Range Rover.
Beter, maar …
Vanaf de eerste meters voel je duidelijk het werk dat gerealiseerd werd om het dynamische weggedrag van de Sport te differentiëren van de klassieke Range Rover. Het wegcontact is harder, de besturing preciezer en de rolneiging beter beheerst. Kies je voor het Dynamic-pakket, dan is de schokdemping iets harder, is er een actieve controle van rolneigingen en maakt een actief differentieel de Range Rover Sport nog doeltreffender. Al die aandachtspunten maken hem minder ‘lomp’ dan een klassieke Range, maar hij bereikt nog niet het uitstekende dynamische niveau van de Cayenne. Met dezelfde technische snufjes (aangeboden als optie), biedt de SUV van Porsche een gevoelig betere wendbaarheid en vooral een preciezere besturing. De Range Rover Sport stuurt nog altijd te vaag.
Stevig comfort
De Britse SUV maakt dat goed in dagelijks gebruik met een schokdemping die gemakkelijker oneffenheden uitvlakt. In de Cayenne verteert de pneumatische ophanging onze slechte wegen eerder matig, zelfs in de Comfort-positie. En dan spreken we nog niet over de Sport-modus. Goede punten geven we ook aan de 3.0 V6 diesel van de Range Rover Sport. Met een iets dikker koppel (600 tegenover 550 Nm), levert hij een werkingscomfort van topniveau. In elk geval drinkt hij wel iets liever dan zijn Duitse tegenhanger. Qua transmissie benadrukken we de doeltreffendheid van de automaat met acht versnellingen (van ZF-origine), standaard op beide auto’s.
Spelen in de modder
Porsche en Land Rover rusten de basisversies van hun grote SUV niet uit met allerlei terreinkenmerken (geen korte versnellingen, verhoogbare pneumatische ophanging of vereenvoudigde vierwielaandrijving). Maar deze twee jongens hebben voldoende in huis om af en toe op avontuur te trekken buiten de gebaande wegen. Ben je van plan om jouw SUV intensief te gebruiken, kies dan meteen de volledige uitrusting. In het veld is de Range Rover Sport de beste leerling: een aanloophoek van 31° tegenover 26° voor de Cayenne, een centrale hoek van 24,6° tegenover 20,5°, een afloophoek van 30,9° tegenover 24,5° en een waaddiepte van 85 cm (!) tegenover slechts 50 cm voor de SUV van Porsche. Het moet wel gezegd dat de Cayenne zich voor een sportieve SUV zeker niet slecht verdedigt offroad, beter dan de BMW X5 bijvoorbeeld. De maximale bodemvrijheid van de Cayenne evenaart die van de Range Rover Sport als je kiest voor de pneumatische ophanging (telkens 26,5 cm) en maakt het mogelijk om heel wat situaties te overwinnen (met blokkering van het centrale differentieel).
Ergste vijanden
Een detail dat we na een kleine expeditie in de modder kunnen waarderen: de deuren van de Range Rover Sport lopen ver door onderaan het koetswerk waardoor de onderkant van jouw broek niet vuil wordt wanneer je uitstapt. Over praktische voordelen gesproken, laten we even de kofferruimtes bekijken. Op papier biedt de Range Rover Sport een groter volume (784 tegenover 670 liter), maar de ruimte is in beide gevallen gemakkelijk te benutten. De tildrempel ligt telkens vrij hoog. De Range Rover Sport onderscheidt zich door twee extra zitjes, waardoor het een zevenzitter wordt. Maar deze plaatsen zijn eigenlijk alleen goed voor jouw ergste vijanden, bij voorkeur lenig en klein.
Porsche-afwerking
Trouw aan de reputatie van Porsche heeft de Cayenne een boordplank met voorbeeldige afwerking. Maar je moet wel even gewoon worden aan de boordplank die met al zijn knopjes zelfs de cockpit van een vliegtuig doet verbleken. De ergonomie in de Range is simpeler, de meeste functies bedien je met het centrale aanraakscherm. De sfeer in de Range Rover Sport is minder sportief en meer burgerlijk. Zoals het ontwerp van de achterbank overigens.
Conclusie
We hebben te maken met twee begaafde producten. In beide gevallen moet je de handen stevig uit de mouwen steken om deze SUV’s op hun knieën te krijgen, zowel op als naast de weg. Als we toch een onderscheid moeten maken, dan raden we de Porsche aan voor zijn sportievere eigenschappen en de Range Rover Sport voor klanten die een model zoeken dat minder snedig rijdt maar veelzijdiger en comfortabeler is.