De Bella, die zijn naam zeker niet gestolen heeft, werd voor het eerst gepresenteerd op het salon van Genève in 1999. Het concept werd voorgesteld als een 2+2-coupé, en het koetswerk kwam uit de pen van Bertone.
Onderhuids een 166
De Alfa Romeo Bella stond op het chassis van de Alfa 166, en was dus ook voorwielaangedreven. Heel wat andere elementen van de grote sedan verhuisden mee naar de coupé, waaronder de motoren. De Italianen wilden de Bella oorspronkelijk van de 2.0 TS viercilinder voorzien, maar in Genève verscheen hij met een 3.0 V6 van 220 pk, gekoppeld aan een manuele versnellingsbak.
2+2?
Officieel was de Bella een 2+2, met twee beperkte zitplaatsen achteraan. Bertone gaf echter toe dat de achterbank nooit voorzien was voor twee volwassenen, maar eerder als een uitbreiding van de kofferruimte. De achterbank kon dan ook worden neergeklapt om meer ruimte vrij te maken.
GTV
De Alfa Romeo Bella haalde uiteindelijk nooit de productiefase. De Italianen gaven vooral om financiële redenen de voorkeur aan de kleinere GTV, en enkele jaren later kwam ook de door Bertone getekende GT op de markt. Een visuele link met deze Bella kreeg die echter niet. De laatste geweldig mooie coupé van Alfa Romeo volgde in 2005, in de vorm van de Brera. Maar die was dan weer getekend door Pininfarina…