Jean-Francois Christiaens

14 MEI 2019

Vergeten concept: Alfa Romeo Navajo, aerodynamica in de jaren 70

Op het salon van Genève in 1976 liet Bertone zijn persoonlijke visie zien op de Alfa Romeo 33 Stradale met de Navajo. Het hoekige conceptmodel werd gedomineerd door een gigantische vleugel.

20190514122423bertone1.jpg

De aerodynamica is ver gekomen sinds de jaren 70. Moderne conceptmodellen doen het met rondingen, in de tijd van de disco draaide het allemaal om rechte hoeken. Maar ongeacht het tijdperk maakt de Bertone Alfa Romeo Navajo indruk. De ufo is amper 3,8 meter lang en 1,05 meter hoog. Het design, met accenten van de Citroën SM, mikt op aerodynamica en prestaties. Het profiel wordt gedomineerd door een gigantische achtervleugel die de voorkant ondanks zijn forse bumper amper lijkt te kunnen compenseren. De koplampen zitten niet weggeklapt in de motorkap maar in de zijkant van de bumpers. Ze komen dus kijken voor de voorwielen.

20190514122422bertone2.jpg

Uitgepuurd en functioneel

In tegenstelling tot de drukke buitenkant is het interieur relatief minimalistisch. Het dashboard, gemaakt uit één stuk plastic, bevat alleen een tellerpartij en het stuur heeft maar één spaak. Zelfs de zetels zijn vastgemaakt. Het uitgepuurde interieur is functioneel: het pluimgewicht van de Italiaan bedraagt niet meer dan 870 kilogram.

20190514122422bertone3.jpg

Alfa Romeo-basis

Onder de koets van deze Navajo zit een Alfa Romeo 33 Stradale. Na de Carabo uit 1968 is dit het tweede conceptmodel van Bertone dat deze technische basis gebruikt. Onder de achterruit zit een kleine 2.0 V8 met 230 pk. Genoeg om deze lichte Navajo de prestaties te geven van een futuristische sportieveling.

20190514122423bertone4.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie