Toen de oliecrisis in 1973 losbarstte, werd Europa getransformeerd van een wereld van overvloed naar een veel strikter regime. Met steeds hogere brandstofprijzen en een inflatie die record na record verbrak, herbekeken autobouwers de vereisten waaraan hun modellen moesten voldoen. Het tijdperk van de steeds snellere, royaal uitgeruste en benzineslurpende modellen liep op zijn einde. Deze crisis, die het einde betekende voor heel wat sportwagens, was ook van groot belang voor de kleinere en zuinigere modellen.

Volkswagen was er bijna klaar voor!

Om zijn eerder gulzige Kever te vervangen, stelde de Duitse autobouwer in 1974 de Golf voor, gevolgd door de Polo in het daaropvolgende jaar. In datzelfde jaar werd ook deze Chicco concept afgewerkt. En hoewel sommigen er een voorbode van de Polo in zagen, denken anderen dat het eerder gaat om een auto voor een lager segment. En we zijn geneigd om hen te geloven. Wat sowieso zeker is, dat is dat deze auto ontwikkeld werd met het oog op besparing, onder andere wat de productie betreft. Het compacte model dat toch een aanvaardbare binnenruimte bood, werd aangedreven door een 40 pk sterke 900 cc grote benzine, waarmee hij een top kon halen van 130 km/u. 

Gek genoeg werd deze Chicco nooit aan het grote publiek getoond, en verdween hij in de catacomben van het merk. Volkswagen gaf het idee erachter echter niet op, want enkele jaren later stelde het opnieuw een concept voor van een kleine stadswagen, in de vorm van de… Chico concept, dit keer met één enkele ‘c’!


?