20191031102034citroenkarin1.jpg

Citroën heeft altijd een aparte kijk gehad op de auto, zowel op technologisch vlak als qua design. Op het salon van Parijs in 1980 deed het Franse merk weer stof opwaaien met een conceptcar met bijzonder innovatieve look.

20191031102037citroenkarin2.jpg

Piramide van de Champs-Élysées

De Karin kwam recht uit de fantasiewereld van designbaas Trevor Fiore en gooide alle stijlcodes van zijn tijd overboord. Dit was de eerste en tot op heden ook enige auto ooit in de vorm van een piramide, waarvan het dak dus niet veel groter is dan een A3-vel papier.

20191031102034citroenkarin3.jpg

Triootje

Als je de vleugeldeuren opent, ontdek je een heel zuiver getekend interieur. Er is plaats voor drie mensen, waarbij de bestuurder centraal zit. Net zoals in de CX zijn bijna alle bedieningsknoppen rond het stuurwiel gegroepeerd.

20191031102035citroenkarin4.jpg

20191031102036citroenkarin5.jpg

Sciencefiction

We moeten uiteraard niet verduidelijken dat de Karin een pure stijloefening was zonder de minste productiedoeleinden. Toch schuilt onder zijn vier gevels de typische Citroën-techniek van destijds: een viercilinder die de voorwielen aandrijft en uiteraard de beroemde hydropneumatische ophanging.

20191031102036citroenkarin6.jpg