Nadat de groepen PSA en FCA eerder al hadden bevestigd dat ze met elkaar aan het praten waren, laten ze nu weten een akkoord te hebben bereikt rond een 50/50-fusie. Het project, dat nog wordt uitgedokterd, moet leiden tot een nieuwe groep “met wereldwijd bereik”. De helft van het kapitaal zal in handen zijn van de aandeelhouders van PSA, de andere helft bij die van FCA. De nieuwe entiteit zou zo de vierde grootste autoconstructeur ter wereld worden, met 8,7 miljoen verkochte wagens per jaar.

Moederhuis in Nederland

De twee groepen worden verenigd in één Nederlands moederhuis. John Elkann van FCA wordt voorzitter van de administratieve raad, Carlos Tavares van PSA wordt de CEO van de nieuwe entiteit.

Synergie zonder sluitingen

Door de fusie zouden PSA en FCA heel wat synergiën kunnen op poten zetten om “op een efficiënte wijze de uitdagingen van het nieuwe tijdperk van de mobiliteit te beheersen”. De bedrijven verwijzen daarmee naar bijvoorbeeld elektromobiliteit en autonoom rijden. Bovendien zijn de twee groepen vrij complementair op geografisch vlak. De samenwerking zou echter niet leiden tot fabriekssluitingen, of toch niet op de korte termijn.