In het jaar van de millenniumwissel zag het gamma van Jaguar er helemaal anders uit dan vandaag. Er waren de klassiek gelijnde XJ en de barokke S-Type, en het sportieve departement werd vertegenwoordigd door de XK, de grand tourer die als coupé en als cabrio te verkrijgen was.
XK180
Twee jaar eerder, in 1998, verbaasde Jaguar vriend en vijand al met de XK180, een roadster die gebaseerd was op de toenmalige XK en die de 50ste verjaardag van de legendarische XK120 in de verf moest zetten. Die haalde echter nooit de productiefase, al verscheen er hier en daar wel een replica.
Designer
Het F-Type-conceptmodel dat in 2000 verscheen, was van dezelfde designer als de XK180: Keith Helfet. Die gebruikte voor zijn ontwerp de XK180 als inspiratie om de F-Type dezelfde speedster-look te geven, en voegde er enkele opvallende elementen aan toe, zoals de achteruitkijkspiegels bovenop de ruiten.
Kleiner
Eén ding verschilde echter grondig vergeleken met de XK180: het formaat. De F-Type moest namelijk een concurrent worden voor de BMW Z3 en Audi TT, en was dus aanzienlijk kleiner. Onder de motorkap dus geen V8, maar de 3.0 V6 van 240 pk uit de S-Type. Een versie met compressor en 300 pk stond ook op de planning. De motor was naar keuze gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of automaat.
Lawson
De Jaguar F-Type concept haalde uiteindelijk nooit het productiestadium. Vandaag wordt hij vooral bekeken als een hommage aan Geoff Lawson, de designdirecteur bij Jaguar die tijdens het project overleed. Uiteindelijk werd de naam “F-Type” twaalf jaar later pas hergebruikt, toen de huidige F-Type in 2012 werd voorgesteld op het salon van Parijs.