20201015081054lex1.jpg

Europa hield destijds niet zo van grote prestigeberlines. Daarom zette Lexus in op een compacte auto, maar dan wel een voor het premiumsegment. In 1994 was dat idee zeer vernieuwend: De Audi A3 of Mercedes A-Klasse bestonden nog niet en BMW had wel de 3-Reeks Compact gelanceerd, maar dat was slechts een driedeurs. Lexus betrad hier dus onbekend terrein…

20201015081054lex3.jpg

En de conceptcar ging behoorlijk ver: Lexus deed een beroep op de Italiaanse ontwerper ItalDesign. De merkwaardige vormen die hij tekende sloten mooi aan bij de tijdsgeest. De auto was zeer compact want zijn lengte bleef tot 4,27 meter beperkt. Technisch gezien was het onderstel rechtstreeks overgenomen van de berline GS300, maar Lexus vond nog ruimte voor vierwielaandrijving en… een V8 van 4,0 liter die zo’n 260 pk beloofde.

20201015081055lex4.jpg

Toch was hij veel meer op comfort gericht dan op sportiviteit: een automatische versnellingsbak (toen waren die nog niet bepaald bliksemsnel, integendeel) was verplicht, het interieur was weelderig aangekleed en de naam Landau verwees naar luxekoetsen uit de 19de eeuw.

20201015081055lex5.jpg

Door een hedendaagse bril gezien lijkt het technische programma op papier aantrekkelijk. Toyota deinsde echter terug voor het idee om een vernieuwend concept te lanceren op een markt die nog helemaal moest worden opgebouwd, namelijk die van de compacte premiummodellen. De Japanners deden daarom voorzichtig een stap terug en staken de Landau in de ijskast. Het duurde tot 2011 voor de constructeur het nog eens probeerde met de CT. Spijtig, Lexus had een voortrekker kunnen geweest zijn…

20201015081056lex2.jpg