Na de oorlog veert Fiat aan een verbluffende snelheid opnieuw recht, met name dankzij het succes van de kleine 500! De Italiaanse autobouwer wordt zo al snel gezien als één van de belangrijkste spelers die het Italiaanse volk “weer op pad” krijgt. Naarmate de klanten meer middelen krijgen, wil Fiat natuurlijk de vraag volgen en werkt het aan een groter en beter uitgerust aanbod. Bovendien vindt de directie begin jaren '60 dat het uitgebreide gamma één belangrijk minpunt kent: de leemte tussen de 600, een grote stadswagen, en de 1100, een kleine berline. In dat gat past volgens hen perfect wat we vandaag een “veelzijdige compacte middenklasser” zouden noemen.
Alles achterin!
Zo ziet in 1964 dus de 850 het levenslicht. Dante Giacosa, de man aan het roer van het project, probeert de directie er eerst van te overtuigen om van de “alles achterin”-opbouw naar “alles voorin” over te schakelen, maar tevergeefs. Na die pertinente weigering ontwerpt hij een heel nieuwe en goed uitgedachte kleine vierdeurs stadsauto met de motor achterin... Helaas: dat project verkoopt de directie aan Enrico Pigozzi, de CEO van Simca, die er de Simca 1000 van maakt. Alweer een klap dus voor de briljante ingenieur bij Fiat, die in allerijl alweer een nieuw project moet ontwerpen!
Een grotere afgeleide
Bij gebrek aan tijd beslist Giacosa om het nieuwe model gewoon te baseren op de Fiat 600, maar dan een maatje groter. Het grotere 850 cc-blok levert 34 pk en bezorgt de auto meteen een veel hogere topsnelheid, tot boven de 120 km/u... In de loop der jaren krijgt het model nog krachtigere versies (de Super met 37 pk en nog later de Special met 47 pk in 1968), herziene uiterlijke stijldetails en – vooral – heel aantrekkelijke Coupé- en Spider-varianten.
Vandaag...
Vandaag vallen vooral de Coupé en de Spider in de smaak bij verzamelaars. Met hun kleine viercilinder die tot 47 of zelfs 52 pk werd opgedreven, leveren die versies van de Fiat 850 verrassend speelse prestaties en vormen ze een uitstekende instap in de wereld van de oldtimers. Op roestvorming na (de grote plaag van auto's uit die tijd) is dit een heel makkelijk te onderhouden en best betrouwbare klassieker. Reken daarbij nog de toegankelijke prijzen (voor alle versies minder dan 10.000 euro) en je weet dat je een prima zaakje kan doen! Voor de helft van dat bedrag vind je zelfs een berline in degelijke staat. Die is minder sexy maar wel praktischer dan zijn sportieve zustermodellen en blijft tot op vandaag nog heel miskend.
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: