in 1925 werd ‘Costruzioni Elettro Meccaniche di Saronno’ opgericht door een zekere Nicola Romeo, die al eigenaar was van een automerk… Alfa Romeo. Het bedrijf specialiseerde zich in locomotieven, maar werd zwaar getroffen door de crisis van 1929, amper 4 jaar na zijn oprichting! In 1936 stond Cemsa op de rand van het faillissement en werd opgekocht door Caproni, een luchtvaartgroep. Cemsa deed het beter, maar in 1945 liep het verhaal van de militaire luchtvaart op zijn einde: om te overleven drong de ommezwaai naar de civiele industrie zich op. Het bedrijf besliste daarom om zich te gaan bezighouden met auto’s...

Toptechnologie!

Om dat te doen, nam het de ingenieur Antonio Fessia in dienst, die zijn sporen verdiend bij had Fiat. Fessia, die zoals altijd zeer geïnspireerd was, legde de basis voor een voor die tijd revolutionaire auto, de F.11: voorwielaangedreven, viercilinder boxermotor en een volledig onafhankelijke ophanging, dat was toptechnologie in die tijd! Enkele prototypes werden ontwikkeld, allemaal aangedreven door een 40 pk sterke 1,1 liter. Voor de productieversie wilde Fessia het blok opboren tot 1,25 liter, goed voor 46 pk. 

Amerikaanse episode

Zo’n technologisch vernuft trok de aandacht van ingenieurs, te beginnen met de Amerikaan Preston Tucker, die er 1.000 wilde invoeren op de Amerikaanse markt. Helaas ging de ambitieuze Amerikaan in 1949 failliet en ging de bestelling niet door… Ook bij Cemsa gaat het niet goed: ondanks de zware investeringen in fabrieken, kon het financieel niet meer volgen. Het jaar erop ging het bedrijf failliet. 

Belgische verderzetting

Toch stopt het verhaal niet daar. Zowat vier jaar later toont de Belgische autobouwer Minerva interesse in het project en koopt de licentie en de productielijn. De auto wordt getoond op het Salon van Brussel van1953, waarmee Minerva hoopte op een mooie relance. Helaas stond Minerva financieel niet sterk genoeg om een vervolg te breien aan het verhaal: de Cemsa zou nooit het levenslicht zien. 

Spirituele erfgenaam

Antonio Fessia had meer geluk dan zijn auto: hij werd in dienst genomen door Lancia en ontwikkelde er een project dat technisch gelijkaardig was aan zijn F.11. Dat was de Lancia Flavia, die een mooi succes kende...


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: