In 1974 gaat de heerlijke Dino 246 GT op pensioen. Ferrari vervangt hem het jaar erop door een veel moderner ogende auto die deze keer wel het steigerende paardje op zijn neus mag dragen: de 308 GTB. In tegenstelling tot de eerstgenoemde gebruikt hij een V8 van 3,0 liter met niet minder dan 255 pk! Een fors vermogen voor een auto die geheel in polyester is gemaakt. Maar hoewel zijn lijn in de loop der jaren niets van zijn glorie verliest, keldert zijn prestatievermogen: Ferrari stapt eerst over op een stalen koetswerk en vervangt daarna zijn carburatoren door een injectiesysteem. Dat laatste laat het vermogen naar beneden tuimelen tot 214 pk!

Vermogen van een Golf 2.0 TDI

Het ergste moet dan nog komen, tegen het eind van de jaren ’70. De Italiaanse markt straft motoren met een cilinderinhoud groter dan 2,0 liter zwaar af. Ferrari reageert op de nieuwe wetgeving door een specifieke versie te ontwikkelen voor zijn thuismarkt, waardoor de V8 krimpt tot twee liter! Meteen een van de kleinste V8-motoren die ooit zijn gemaakt!

Voor deze krachtbron schrapt Ferrari de injectie en keert het terug naar vier dubbele carburatoren. Maar met 155 pk bij 6.800 o/m heeft de auto het knap lastig bij chronosessies, temeer omdat zijn gewicht nauwelijks is gedaald. In 1982, na slechts twee jaar in productie, zijn 160 GTB’s (coupé) en 140 GTS’en (Spider) gebouwd en dus pakt Ferrari het grove geschut uit in de vorm van een turbo. Met 220 pk zien de prestaties er heel wat beter uit. Maar dat is een ander verhaal…

Vandaag

Met slechts 300 gebouwde exemplaren zijn de 208 GTB en 208 GTS niet gemakkelijk te vinden. Ondanks hun zeldzaamheid ligt hun waarde rond de 60.000 à 70.000 euro, een redelijk bedrag voor een model met het steigerende paardje. Maar hoewel ze een zekere historische waarde hebben, raden we toch aan om eerder te kijken naar de meer succesvolle 308 GTB, die ongeveer 20 procent duurder is. De prestaties zijn van een heel ander niveau en de onderhoudsprijzen zijn identiek! Die laatste zijn hoog (de afstelling van de carburatoren en het wisselen van de distributie zijn specialistenwerk), maar een V12-model is nog veel duurder in het gebruik.