20210107075210fordthunderbird(3).jpg

In 1961 onthulde Ford de derde generatie van zijn “dondervogel”, de Thunderbird. Bij het begin van dit nieuwe decennium deden de designers van het Amerikaanse merk het wat rustiger aan. De derde generatie van de Thunderbird vertoonde een veel fijner en minder barok uiterlijk dan voordien. Je zou ‘bijna’ gaan denken dat hij in Europa is ontworpen. Bijna, want qua formaat was hij door en door Amerikaans: 5,21 meter lang en bijna 2 meter breed. Voor een cabriolet is dat heel fors.

20210107075211fordthunderbird(2).jpg

Zelfdragend koetswerk, maar…

Deze derde Thunderbird werd aangedreven door een V8 van 6,4 liter met 304 pk. Het chassis bestond uit een zelfdragend koetswerk, maar de rest van de technische fiche oogde minder aantrekkelijk: starre achteras, bladveren en enkel verkrijgbaar met een drietrapsautomaat. Ford stelde zijn Thunderbird trouwens niet voor als een sportwagen, maar wel als een “Personal Car”, een elegante wagen toegespitst op comfort. Eind 1963 introduceerde Ford een nieuwe generatie met een minder pure lijn.

20210107075209fordthunderbird(1).jpg

Wat je moet weten als je er een wil:

- Als optie kon de V8 worden gevoed met drie carburatoren, wat het vermogen deed stijgen tot 345 pk. Niet dat hij dat nodig had, gezien zijn rijgedrag en zijn remkracht…

- De uitrusting is ongelooflijk voor zijn tijd: airco, elektrische stoelen als optie, centrale vergrendeling… (in 1963!)

- Er waren meerdere koetswerkversies: coupé, cabrio, Landau, nepcabrio, roadster,…

- Ga uit van 15.000 tot 30.000 euro, wat extreem redelijk is.

- De V8 is stil en robuust. Aan de overkant van de Oceaan zijn alle wisselstukken te vinden.

- Als je een auto koopt in de Verenigde Staten, moet je op je tellen letten: veel exemplaren hebben een mooie lak… maar zitten vol verborgen gebreken.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: