De Nissan 300ZX werd onthuld in 1983. Hij werd voorgesteld als de natuurlijke erfgenaam van de Z-lijn, een succesgeneratie die in 1969 aftrapte met de 240Z. Die generatie van de 300ZX, die door de kenners Z31 werd genoemd, werd in 1989 opgevolgd door de Z32. Logisch, want de motoren waren grotendeels hetzelfde, maar de lijn werd een stuk moderner.

Typisch Japans

Qua looks zie je meteen dat hij uit het land van de rijzende zon komt: een brutale blik, achterlichten die zich over de hele breedte uitstrekken en vier uitlaten zijn de juiste aanwijzingen. In het interieur hetzelfde: vooral plastic overheerst, maar de uitrusting is bijzonder uitgebreid. Van klimaatregeling via een Bose-stereo tot elektrische ruiten: het was een standaarduitrusting die bij Europese concurrenten ongezien was.

Motoren

Onder de motorkap bood Nissan net zoals de Japanse concurrentie alleen een V6 aan. Die drie liter grote motor was er als atmosferisch blok (220 pk) of met twee turbo’s. Alleen die laatste werd in Europa ingevoerd. Zoals de Japanse wetgeving toen oplegde, werd het vermogen beperkt tot 286 pk, al kon hij makkelijk verder worden opgevoerd…

De strikte achterwielaandrijver kon op vraag worden uitgerust met een gesofistikeerde sturende achteras, waardoor je dus een soort vierwielsturing kreeg. Qua versnellingsbakken was er een manuele vijfversnellingsbak en een viertrapsautomaat, al lag het vermogen van die laatste iets lager.

Lang leve Amerika

De auto was vooral populair op de Japanse en Amerikaanse markt. Maar midden jaren 90 kwamen de gloriejaren van dit soort sportwagens aan hun einde. De SUV-mode kwam op in de Verenigde Staten en de verhouding tussen de yen en de dollar was niet meer gunstig. Het doek viel in 1996: Nissan voerde zijn 300ZX niet meer in de Verenigde Staten in. In Japan duurde het nog tot 2000.

Vandaag

De Nissan 300ZX is niet zo zeldzaam in de zoekertjes, al bevindt het grootste deel van de 164.170 geproduceerde exemplaren zich in de Verenigde Staten. Er waren verschillende koetswerkversies: een coupé, coupé met T-dak, een cabriolet (die bij ons niet werd ingevoerd), een tweezitter (die evenmin bij ons werd ingevoerd), een 2+2-zitter,… Modellen in originele staat zijn zeldzaam, want de ZX was net als de Supra en 3000 GT vaak het slachtoffer van tuning en driftfanaten. Een Belgisch model in perfecte en originele staat kost ongeveer € 20.000.