De jongsten onder ons hebben waarschijnlijk nog nooit gehoord van NSU, het Duitse merk waar onder meer de ingenieur Felix Wankel deel van uitmaakte, de geestelijke vader van de wankelmotor. In de lente van 1969 kocht Volkswagen NSU over en fuseerde het met Auto Union tot Audi NSU Auto Union, dat sindsdien Audi AG is geworden.

Onder de talloze modellen die NSU bouwde, was de Uruguay break een van de meest exotische modellen van de familie. Die naam kwam uit Neckarsulm (de Duitse stad waar de hoofdzetel en fabriek van NSU gevestigd waren) en het model werd in 500 exemplaren gebouwd tussen 1969 en 1971 voor de NSU-invoerder in Montevideo.

Rustieke look

De Uruguay break heeft een heel hoekige vorm, bijna alsof hij door een kind met een liniaal is getekend. Een model dat op geen enkele manier overeenkwam met de designtaal van NSU in die tijd. De reden is simpel: de Uruguayaanse invoerder van NSU, Quintanar, begon in 1968 op eigen initiatief met de productie en de verkoop van een break op basis van onderdelen van de NSU Prinz 4 met een tweecilinder. Tegen het einde van het jaar had het bedrijf al 140 exemplaren verkocht!

Maar Quintanar wou kunnen rekenen op een krachtigere motor voor zijn break, en dan liefst een viercilinder. Er werd een vergadering vastgelegd in Neckarsulm in mei 1969 om te zien wat mogelijk was. Voor deze meeting werd er een kale carrosserie overgevlogen naar Neckarsulm, waarmee de ingenieurs van NSU vervolgens een prototype bouwden. Het werd al snel duidelijk dat de viercilinder van de NSU Prinz 1000 niet in de motorruimte zou passen zonder grote aanpassingen. Hij paste echter wel in de achterzijde van de auto. De mensen van Quintanar leken geen problemen te hebben met het grote verlies aan laadruimte, noch over de lange lijst aan problemen die de technische ontwikkelingsafdeling van Neckarsulm had opgesomd.

In Duitsland werd de break geschikt bevonden voor zijn doel, op enkele "gemakkelijk op te lossen problemen" na, waardoor er groen licht werd gegeven voor een serieproductie aan de andere kant van de oceaan. En zo werden er tussen 1969 en 1971 ongeveer 500 breaks gebouwd in de productielijnen in Latijns-Amerika. In 1971 trok NSU zich terug van de Uruguayaanse markt, waarmee het lot van de 'Uruguay' break werd bezegeld. Tegenwoordig maakt het prototype van de NSU P10, het enige dat op de Duitse wegen heeft rondgereden, deel uit van de historische collectie van Audi. Het is ongetwijfeld een van de meest bijzondere modellen in deze collectie, al was het maar omwille van zijn unieke vorm.

?