Dit zijn de twee meest extreme modellen ooit van het merk met het steigerende paard: de SF90 XX Stradale en Spider. Met andere woorden: nog straffere versies van de SF90 coupé en cabrio. Met deze twee monsters legt Ferrari de grenzen nog wat verder op vlak van prestaties, maar ook qua aerodynamica! Het zijn namelijk de eerste Ferrari's sinds de F50 uit 1995 met een vaste achtervleugel.



Meer dan een halve ton

Naast hun nieuwe en imposante aerodynamische opzetstukken, hebben deze snellere SF90's ook een ietwat verlengde achterzijde gekregen. Daarmee kan er meer downforce worden opgewekt zonder extra luchtweerstand te creëren. Het resultaat is dat de Italiaanse raspaardjes kunnen pochen met meer dan 500 kg downforce bij 250 km/u! Een snelheid die ze zéér snel kunnen bereiken.



30 pk extra, 1.030 pk in totaal!

De aerodynamische verbeteringen blijken niet voldoende, want het vermogen van de SF90 is ook wat opgeschroefd. De biturbo-V8 ontwikkelt voortaan 797 pk op z'n eentje. Een geweldige motor die wordt bijgestaan door maar liefst 3 elektromotoren, die nog eens 233 pk toevoegen aan het geheel. Tel deze twee waardes op, en je komt aan een piekvermogen van 1.030 pk voor de SF90 XX. Dat is nog eens 30 pk meer dan de al superkrachtige SF90.



Sold out 

Met de batterij van 7,9 kWh kan je nog steeds 25 km afleggen in de elektrische modus, maar dat elektrische vermogen maakt het vooral mogelijk om de 100 km/u te bereiken in 2,3 seconden, de 200 km/u in 6,5 seconden en een topsnelheid van 320 km/u! Ondanks zijn complexe geëlektrificeerde aandrijflijn weegt de SF90 XX Stradale amper 1.560 kg, terwijl de Spider 1.660 kg op de weegschaal legt. Er worden slechts 799 coupés en 599 cabrio's gebouwd, maar ze zijn allemaal al verkocht voor een minimumprijs van 770.000 euro voor de Stradale en 850.000 voor de Spider.


?