20190808085609porsche.jpg

Verrassing op het salon van Genève van 1999: voor het eerst was een sportieve afgeleide van de Porsche 911 niet meer RS gedoopt (voor “RennSport”) maar wel GT3. Die nieuwe benaming verwees naar de GT-categorie waarin de raceversies van dit nieuwe model zouden gaan rijden.

20190808085611porsche.jpg

De auto was ontwikkeld door tweevoudig wereldkampioen rally Walter Röhrl, race-ingenieur Roland Kussmaul en de specialisten van Porsche Motorsport in Weissach. Hij zette toen al de bakens uit die tot op heden zo kenmerkend zouden blijven voor de modellen met het GT3-logo: een ruige atmosferische zescilinderboxer, achterwielaandrijving, een afslankkuur ten koste van het comfort, een stroomlijnkit en een geoptimaliseerd onderstel. Op deze eerste versie bood Porsche bovendien als optie een Clubsport-afgeleide met een vastgeschroefde rolkooi.

Record in de Groene Hel

Nog voor hij officieel was onthuld op het salon van Genève in 1999 had de 911 GT3 reeds zijn eerste adelbrieven weten te veroveren. In de handen van Walter Röhrl wist deze eerste GT3 van de geschiedenis namelijk het ronderecord voor productiemodellen te kloppen op de Nürburgring. Het monster wist de 20,8 kilometer lange Nordschleife te bedwingen in minder dan acht minuten.

20190808085525porsche.jpg

Van 360 naar 500 pk

De zescilinderboxer van deze eerste 911 GT3 had een cilinderinhoud van 3,6 liter en ontwikkelde een vermogen van 360 pk. Het onderstel stond 30 millimeter lager en de remmen waren geoptimaliseerd. De handgeschakelde zesversnellingsbak was geleend bij de Porsche 911 GT2. De versnellingsbakspreiding, de geometrie van de ophanging, de antirolstangen en de veren waren aangepast aan gebruik op circuit. Bovendien had de 911 GT3 een vaste achterspoiler die een van de typische kenmerken van deze bloedlijn werd.

20190808085610porsche.jpg

Na het immense succes van deze eerste 911 GT3 bleef Porsche elke 3 tot 4 jaar een nieuwe evolutie voorstellen van zijn voor de openbare weg gehomologeerde racewagen. De meest recente 911 GT3 debuteerde in 2017. Zijn nog steeds atmosferische zescilinderboxer is ondertussen gegroeid tot 4,0 liter en ontwikkelt tegenwoordig 500 pk.

20190808085526porsche.jpg