Er was uiteraard Peugeot, dat een sensationele GTI-versie van zijn 205 bouwde. Bij Renault lachten ze eerder groen. Er moest stevig geantwoord worden, en er werd dus werk gemaakt van een sportieve variant van de R5. Het eerste resultaat verscheen in de fabriek in Dieppe: de R5 Alpine.
Turbo!
In 1981 had Alpine moeite om de toppers in zijn segment te volgen. Zijn motor mocht dan wel briljant en nerveus zijn, hij miste verfijning. Maar Renault was ook actief in de Formule 1, en de Fransen gingen daarmee tegen de stroom in: ze ruilden de atmosferische motoren in voor een kleine V6 turbo. Daarmee kreeg de kleine R5 de nodige finesse en een link met de F1. Het resultaat: de Renault 5 Alpine Turbo.
Super 5 GT Turbo
Toen de tweede reeks van de Renault 5 verscheen, de Super 5, werd de Turbo-versie uiteraard voortgezet. De productie liep van 1985 tot 1991 en het model kreeg een facelift en een vermogensupgrade in 1987. In 1991 liep de productie van de Super 5 GT Turbo na 160.000 exemplaren ten einde. Het duurde nog tot de vierde generatie van de Clio RS voor er opnieuw een turbo zijn opwachting maakte in een kleine Renault.
Van makke poes naar klauwende tijger
De turbo transformeerde de motor volledig. De 1.4 viercilinder produceerde 115 (en later 120) pk en garandeerde dus uitstekende prestaties. Het ontbrak de motor ook niet aan temperament, met een klassiek motorkarakter: bedaard in lage toeren, en brutaal wanneer de turbo begon te werken. Het weggedrag had niet de briljante levendigheid van de 205 maar werd ook efficiënter gemaakt. Met zoveel kwaliteiten werd de R5 GT Turbo al snel een succes. Aan de toog konden de discussies niet meer beslecht worden tussen deze R5 en de 205 GTI. Al lijkt deze laatste vandaag het pleit gewonnen te hebben.
Vandaag
De R5 GT Turbo mag dan wel de nodige prestaties en het nodige karakter gehad hebben, hij straalde nooit hetzelfde uit als zijn grote rivaal, de 205 GTI. Die kwam het rijk der klassieke hot hatches via de grote poort binnen, maar de R5 GT Turbo moet zich nog steeds van een zijingang bedienen. Toch zijn er heel wat liefhebbers die zijn kwaliteiten naar waarde weten te schatten, wat zijn relatief stevige prijs verklaart. Reken op € 7.000 voor een correct exemplaar. Verdubbel dat bedrag voor een vlekkeloze auto. Maar vergelijk dat met de prijzen van een 205 GTI of Golf GTI in showroomstaat, en het valt al bij al nog mee. Vergeet de motor en de turbo niet wanneer je rijdt, door hem rustig warm te rijden en nog even geduld te hebben wanneer je aankomt, door de motor niet meteen uit te schakelen maar nog even te laten draaien.