Eerlijk is eerlijk: het is niet Toyota’s eerste keer op de markt van de plug-inhybrides. Ook de vorige Prius was beschikbaar in een plug-inversie. Maar wat dat concreet betekent voor de Prius? De klassieke hybrides gebruiken alleen de kinetische energie van de auto (bij het remmen en vertragen) om de batterij op te laden. De “Plug-In” gebruikt een grotere batterij, die je bovendien in het stopcontact kunt steken. Het voordeel? Heel wat meer elektrisch rijbereik en voor wie regelmatig oplaadt heel wat brandstofbesparing.
Indrukwekkende cijfers
Terwijl de concurrentie van een klassieke basis vertrekt (VW Golf, BMW 2-Reeks, Audi A3,…) gebruikt Toyota de Prius, een auto die ontworpen werd om vanaf het begin al zo zuinig mogelijk te zijn. Het resultaat: de verbruikscijfers zijn verbluffend en de Prius Plug-In laat de concurrentie achter zich. Toyota geeft een cijfer op van 1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 22 g/km.
Wijzigingen
Wat is er precies veranderd? Onder de motorkap vind je de benzinemotor met Atkinson-cyclus uit de gewone Prius, twee elektromotoren (waarvan er een als generator kan dienen) en een grote batterij van 8,8 kWh. De batterij is dus dubbel zo groot als die in de vorige Prius Plug-In. Logisch gevolg: het elektrisch rijbereik is verdubbeld: van 25 tot 50 kilometer. Het vermogen ligt op 122 pk.
Zonnepaneel
Met een gewoon stopcontact duurt het 3 uur en 10 minuten voor de batterij volledig is opgeladen, met een specifieke muuraansluiting 2 uur. Goed nieuws: de verwarming en klimaatregeling kunnen vanop afstand worden bediend. Wie regelmatig in extreem koud gebied rijdt, wil wellicht weten dat de verwarming in het interieur (elektronisch, met warmtepomp) werkt tot -10 graden Celsius en dat de batterijen de auto kunnen voortbewegen tot -20 graden Celsius. Er is dus wat marge…
Wie zich in een lage-emissiezone moet begeven, kan gebruik maken van de “Charge”-functie, waarbij de benzinemotor de batterij oplaadt. Tot slot is er nog een zonnepaneel voor het dak beschikbaar dat het rijbereik met 5 kilometer uitbreidt. Dat is nog eens iets om mee uit te pakken aan de toog…
Andere looks
In tegenstelling tot het vorige model, waarbij je een kennersoog nodig had om hem van de “gewone” Prius te onderscheiden, is deze Prius Plug-In duidelijk anders: een nieuwe motorkap, adaptieve led-koplampen, horizontale achterlichten, hertekende bumpers,… Je krijgt dus (bijna) een ander voertuig en op zijn minst een (min of meer) eigen persoonlijkheid. De achterklep bestaat overigens uit plastic dat met koolstofvezel werd versterkt en het multimediascherm is 8 duim groot, tegenover 7 duim bij de “klassieke” Prius.
Rondom rond
Binnenin vind je mooie materialen, een sober dashboard met digitale tellers en vier zitplaatsen – jammer genoeg geen vijf. De ruimte vooraan is gul, maar de hoofdruimte achteraan is beperkter. Toch zijn er enkele minpuntjes: een koffervolume dat deels door de batterij wordt ingenomen (360 liter tegenover 502 liter voor de klassieke Prius), een beperkte moduleerbaarheid zonder vlakke laadvloer wanneer de achterbank is neergeklapt en een weinig intuïtieve ergonomie van de boordcomputer en het multimediasysteem.
Hoe rijdt hij?
Bijzonder goed! De elektrische modus is even bruikbaar als bij… een elektrische auto en herneemt keurig tot 135 km/u. Wanneer de benzinemotor wakker schiet, doet hij dat zacht, maar hij laat zijn kenmerkende klank wel horen bij stevige acceleraties. Hoewel het weggedrag wat lijdt onder de extra batterijen en dus wat inert is, houdt de auto er een aangenaam tempo op na.
De banden op de 15-duimsvelgen (er is geen andere grootte) houden er niet van om tot de limiet gedwongen te worden. De filtering is uiterst correct, waardoor de auto ook aangenaam aanvoelt om langere afstanden mee te rijden. Ook de geluiddemping is vrij van kritiek.
En het verbruik?
We hebben geen “eco run” gereden om realistisch te kunnen vergelijken met de concurrentie. Met een normale rijstijl en zelfs in de “Power”-rijmodus haalden we in de Catalaanse heuvels een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km. Op het 170 kilometer lange testparcours kregen we heel wat snelwegen voor de wielen, maar met batterijen die vanaf het begin volledig opgeladen waren is dat een bevredigend resultaat.
Rij je in de stad en anticipeer je wat meer, dan lijkt een gemiddelde van 3,5 l/100 km realistisch. Als je minder dan 50 kilometer aflegt tussen je laadbeurten, verbruik je zelfs geen druppel benzine!
Prijzen en uitrusting
Qua uitrusting is alles standaard, op metaallak na. Vergeleken met de concurrentie ontbreekt er bijna niets: een adaptieve snelheidsregelaar, navigatiesysteem, automatische klimaatregeling, achteruitrijcamera,… alles is aanwezig. Of toch bijna: we hadden nog graag fileassistentie gezien (perfect voor dit soort auto) en Android Auto of Apple CarPlay voor het infotainmentsysteem.
De prijzen van de Prius Plug-In zijn een ander hoofdstuk. Er zijn twee uitrustingsversies: Solar, voor € 41.980, en Business, voor € 42.970. Reken dus op ongeveer € 8.000 meer vergeleken met een “klassieke”’ Prius met gelijkaardige uitrusting. Dat prijsverschil is moeilijk te verantwoorden aan de pomp. Vergeleken met de VW Golf GTE, BMW 225xe en Audi A3 e-tron kost deze Prius Plug-In nog € 4.000 meer. De uitrusting is iets uitgebreider, maar het blijft even slikken.
Besluit
De prestaties zijn indrukwekkend: de zuinigheid is zo verrassend dat deze Prius Plug-In duidelijk de efficiëntste is in het segment van de compacte plug-inhybrides. Als dat de doorslaggevende factor is, zal je niet ontgoocheld zijn in deze intelligent ontworpen auto. Maar weet dat de meerprijs tegenover een gewone Prius moeilijk terug te verdienen valt aan de pomp, en dat de concurrentie ook goedkoper is. Ten slotte zal je nog enkele toegevingen moeten doen in het dagelijkse gebruik, zoals een gebrek aan vijfde zitplaats, een kleinere koffer en geen sleepmogelijkheid. Die prijs betaal je voor de zuinigste hybride ter wereld. Alles hangt af van je prioriteiten… en je ecologische bewustzijn!