Veritas laat ons al enkele jaren dromen van hun RS III. Die vindt zijn inspiratie bij de open racers uit de jaren vijftig. Na de technische specificaties en de prijs werd de productiestart officieel bekendgemaakt.

Van 1948 naar 2009

Zestig jaar geleden leerde de wereld het West-Duitse Veritas kennen. De firma bouwde sportwagens die uitgerust waren met BMW-motoren. Er werden vijfenzeventig exemplaren gebouwd voor de firma in 1952 failliet ging.
Vandaag herrijst de constructeur. De slechte economische conjunctuur heeft enkele gepassioneerde liefhebbers er niet van weerhouden om hun droom waar te maken. Gelukkig dachten hun geldschieters er ook zo over.

BMW

De Veritas RS III krijgt de 5-liter V10-motor uit de M5 onder de kap. De auto weegt slechts 1.080 kg. 507 paarden katapulteren de RS III in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/uur en zijn topsnelheid bedraagt 347 km/uur. We geloven ieder woord van de constructeur als die een uitzonderlijke rijervaring belooft. Net als bij BMW wordt de sequentiële versnellingsbak met zeven verhoudingen voorzien. Een opvallende optie is de mogelijkheid om die bak te ruilen vooreen manueel exemplaar met zes verhoudingen.

Concreet

Wie een Veritas RS III wil, heeft een goed gespijsde bankrekening nodig: de kostprijs bedraagt 260.000 euro. Er worden slechts 30 exemplaren gebouwd. Veritas voorziet later nog een tweede reeks van nog eens dertig gesloten exemplaren.