Lotus koos eigenaardig genoeg het salon van Tokyo om er zijn laatste versie van de Exige voor te stellen. Je herkent de Scura meteen aan zijn uiterlijk. De motor werd nog wat gekitteld en de auto werd op dieet gezet.
Zwart
De matzwarte Scura heeft iets mysterieus. Glanzend zwarte strepen zorgen voor een apart accent. Hij ziet er in ieder geval agressief uit. In het interieur is alles even zwart en somber. De kuipstoeltjes komen rechtstreeks uit de racerij.
Fitness
Het vermogen klimt naar 260 pk. Dit zorgt voor uitstekende prestaties. De topsnelheid bedraagt 245 km/uur en in 4,1 seconden spurt de Scura van 0 naar 100 km/uur. Het lage gewicht heeft niet alleen een invloed op de prestaties. Gemiddeld verbruikt de Lotus Scura slechts 8,5 l/100 km, waarbij hij 199 g CO2 /km uitstoot. Voor dergelijke prestaties is dit werkelijk uitzonderlijk.
Regelbare ophanging
Om de liefhebbers van ‘trackdays’ tevreden te stellen, monteerde Lotus een regelbare ophanging op de Scura. Zo kan de hoogte van het koetswerk ingesteld worden.
Launch Control
De Scura kreeg een speciale antislipregeling waardoor je een echte kanonstart kunt maken. Het systeem laat de wielen tot 10 km/uur meer doorslippen. Via een potentiometer kiest de bestuurder het niveau van de antislipregeling. Daarmee kan hij de auto en zijn rijstijl aanpassen aan de omstandigheden.
Beperkte productie
In België zal de Scura 61.820 euro kosten. De Exige Scura presteert als een supercar maar aan een redelijk tarief. Jammer genoeg wordt de productie beperkt tot 35 exemplaren.