Longkanker, hart- en vaatziekten, irritaties van de keel en ademhaling: heel wat gezondheidsperikelen houden verband met de schadelijke uitstoot en partikels van voertuigen die op diesel rijden. Die zijn kankerverwekkend en kunnen astma verergeren. Zeker in Europa, waar het aandeel dieselvoertuigen aanzienlijk is.

Het Massachusetts Institute of Technology (MIT) treedt deze argumentatie bij op basis van Britse cijfers, die zeggen dat er meer doden zijn door luchtvervuiling (vooral veroorzaakt door auto’s) dan door verkeersongevallen.

De oplossing zou al bestaan: 100 procent elektrische of benzinehybride auto’s. Bepaalde landen stimuleren de aankoop van auto’s die minder vervuilen met fiscale incentives. In België heeft de regering-Michel I besloten om de accijnzen op diesel te verhogen en zich meer af te stemmen op de Nederlandse buren. Vanaf 2016 zal een tank van 50 liter dieselbrandstof gemiddeld 3,5 euro meer kosten dan nu, wat dit type auto minder interessant maakt voor wie kleine afstanden doet.