Voor de introductie van de Car-Pass werden elk jaar ongeveer 100.000 tweedehandsauto’s verkocht met een foute kilometerstand. In die tijd vertegenwoordigde dat een bedrag van 250 miljoen euro.

Consument draagt de kosten

Een auto met een teruggedraaide teller is een auto die meer kost dan hij werkelijk waard is. De onderhouds- en herstellingskosten liggen hoger dan met een ‘officiële’ kilometrage. Een auto waarvan men de echte kilometerstand niet kent, kan uiteraard niet het correcte onderhoudsschema volgen dat de constructeur voorschrijft. Fraude met de teller heeft een negatieve invloed op de verkeersveiligheid.

Doeltreffende strijd

Sinds 1 december 2006 heeft de vzw Car-Pass vijf miljoen Car-Pass-certificaten geleverd in allerlei technische controlestations, voor ongeveer 3,5 miljoen auto’s en bestelwagens. Staatssecretaris Melchior Wathelet bevestigt: “Het is een groot succes, want sinds de introductie daalde het aantal teruggedraaide tellers spectaculair. In 2012 werden 1.247 fraudegevallen geregistreerd, tegenover 60.000 in 2000.”

En in Europa?

Het systeem heeft zijn waarde dus bewezen in ons land, maar blijft beperkt tot de Belgische markt. De koper van een geïmporteerde auto heeft dus helemaal geen zekerheid over de echte kilometerstand. Daarom blijft Car-Pass druk zetten op de Europese Commissie met het oog op een schaalvergroting naar het hele continent. Maar dat lijkt in dovemans oren te vallen.