Efficiënter en productiever werken in combinatie met een elektro-offensief tegen 2020, een miljoen elektrische auto’s per jaar en marktleider in e-mobiliteit tegen 2025 en marktleider in de mobiliteit van de toekomst tegen 2030. Dat zijn de drie krachtlijnen van Volkswagens ambitieuze toekomstplan.

Investering van miljarden

In Wolfsburg klinkt het ambitieus: “Tegen 2020 zal de Volkswagen-groep 30 elektrische voertuigen op de markt hebben”. De afgelopen jaren investeerde de constructeur al drie miljard euro in het ontwikkelen van voertuigen op alternatieve brandstoffen. De volgende vijf jaar wordt dat bedrag verhoogd naar negen miljard euro. Eind 2018 moeten de eerste resultaten van die investering zichtbaar worden, wanneer er tien extra elektrische modellen op de markt zullen verschijnen.

Marktleider tegen 2025

Tegen 2025 willen we de nummer één zijn op het vlak van elektrische mobiliteit”, aldus Matthias Müller, CEO van de Volkswagen-groep. Tegen datzelfde jaar wil VW ook een miljoen elektrische auto’s per jaar verkopen, zo liet het merk eerder al weten. Dat zien de Duitsers breder dan alleen de productie van auto’s: zo willen ze ook inzetten op het ontwikkelen van mobiliteitsdiensten, zoals autodelen.

Transformatie compleet

Na 2025 zal de auto-industrie volledig hertekend zijn”, aldus CEO Müller. “Volkswagen zal dan getransformeerd zijn van een autoconstructeur naar een wereldleider als mobiliteitsaanbieder.” Toch wil VW blijven inzetten op de klassieke verbrandingsmotoren: “Ze zijn een deel van de oplossing en geen deel van het probleem”.