Om de kosten te verminderen gaat Volkswagen een aantal processen herbekijken en zal er een vermindering van het jaarlijkse investeringsbudget van 1 miljard euro worden doorgevoerd.

Diesel

Volkswagen benadrukt nogmaals dat ze in de fout zijn gegaan en dat alle dieselwagens die in Europa en de Verenigde Staten worden verkocht zo snel als mogelijk worden uitgerust met motoren die voorzien zijn van SCR- en AdBlue-technologie. Dat is het meest geavanceerde systeem van VW om de uitstoot te beperken.

MQB Platform

Het befaamde modulaire MQB platform zal worden doorontwikkeld om ook dienst te doen voor wagens met hybride aandrijving. VW spreekt zelfs over een autonomie van 300 km voor elektrisch rijden. Een nieuw platform (MEB gedoopt) zal speciaal voor alle elektrisch aangedreven modellen worden gebouwd.

De nieuwe Phaeton

Volkswagen licht tenslotte nog een tipje van de sluier op en daaronder zit de nieuwe Phaeton. Die zal elektrisch de achterwielen aandrijven waarbij het mogelijk is om lange afstanden te overbruggen. Daarnaast zal hij voorzien zijn een nieuwe generatie van rijhulpsystemen. Het design zou bovendien erg emotioneel geladen zijn.