Een volle motor en een aangename versnellingsbak
Wat de motorisaties betreft is de Eos beschikbaar in de volgende uitvoeringen : een 1.6 van 115 pk, een 2.0 FSi van 150 pk, de 2.0 T FSi van de Golf GTI goed voor 200 pk en tenslotte, een 3.2 V6 van 250 pk. De dieselversie is uitgerust met een 2.0 TDi van 140 pk. Al deze motoren zijn gekoppeld aan een versnellingsbak met 6 versnellingen (gerobotiseerd voor de 6 cilinder uitvoering).
Onze testwagen was uitgerust met de 2.0 FSi, en het moet gezegd zijn dat deze motor perfect bij het karakter van de auto past. Deze motor gaat snel in de toeren en blijft daar opmerkelijk stil bij. Hij wordt daarbij goed geholpen door een uitstekend afgestelde versnellingsbak. De zesde versnelling kan werkelijk gebruikt worden als een zesde waarbij het regime op de snelweg tussen de 3.000 en 3.500 tr/min ligt. Daar komt nog eens een progressieve koppeling bij en vlot schakelen. Verwacht wel geen al te sportieve reacties van deze motor, deze coupé/cabriolet heeft met heel wat gewicht te maken. 1.4 ton, leeg, dat is niet niks!
Tot slot hebben we hier te maken met een niet al te dorstige motor, hij blijkt genoegen te nemen met een gemiddeld verbruik van 10 liter. Met de huidige prijzen aan de pomp, zou het ons niet verbazen dat de dieselversie het grootste succes zal worden.
Een belonende houding
Met deze Eos over de zonnige en kronkelende landwegen rijden is puur plezier. Het sturen is precies en informatief met een constant gevoel en op eender welke ondergrond. Het chassis toont zich soms wat speels, als hij wordt uitgedaagd. Voor de bravere bestuurders, geen paniek, de ESP wordt standaard geleverd. Het remsysteem laat ook niet te wensen over en doet wat er gevraagd wordt.
In het algemeen lijden de cabrio’s aan het verlies van starheid door het ontbreken van een dak. Hier stellen we vast dat zelf met het dak open die starheid bewaard blijft, al hoor je hier en daar wat geluidjes op hobbelige wegen. Niets te maken met de Peugeot 205 die wat starheid betreft de reputatie heeft van een “al dente” gekookte macaroni.
Wat een stilte !
Met het dak open of toe blijft de geluidsdemping opmerkelijk, duidelijk geholpen door een stilzwijgende motor. Op de snelweg, met het dak open, zijn er maar weinig woelingen op te merken, dat is toch zo als U beschikt over het in optie verkrijgbare windscherm.
Iedereen zal zich goed voelen aan het stuur van deze Eos en biedt voldoende plaats. De ergonomie is van het type VW, alles zit waar het moet zitten, de bediening is intuïtief en de afwerking uitstekend. Reizen met 4 is absoluut mogelijk, ook al is er voor de ellebogen achteraan niet overdreven veel plaats. De opbergvakken zijn talrijk en praktisch, en gelukkig is dat zo, want met het dichtgeplooide dak in de koffer blijft er niet echt veel plaats over. Met het dak open is er 205 dm³ plaats vrij, dat loopt op tot 380 dm³ met gesloten dak. Voor de verre reizen zal er dus moeten gekozen worden voor de zon of bagage.
Zoals we het van de duitsers gewoon zijn hebben we met deze wagen duidelijk het gevoel dat we op de baan rijden, en niet op een vliegend tapijt zitten. Toch blijft dat meer dan aanvaardbaar en is het niet nodig om de gaven van een fakir te bezitten om een verre reis te plannen. De Climatronic draagt ook zijn steentje bij, dit is een elektronisch gestuurde klimaatregeling, voor twee aparte zones, die rekening houdt met de stand van het dak. Zo zou zelf tijdens een hittegolf, en met gesloten dak, de temperatuur aangenaam moeten blijven. De verwarmde zetels zijn ongetwijfeld een pluspunt bij frissere temperaturen.
Toch een kleine opmerking wat de zichtbaarheid achteraan betreft, om in alle vertrouwen tussen twee auto’s te parkeren raden wij zonder twijfel het park assistance systeem aan. Een bijkomend pluspunt is het glazen dak, dat zorgt onder alle omstandigheden voor heel wat licht binnenin. Het dak plooit toe in drie delen, in tegenstelling tot zijn franse concurrenten. Dat laat toe om geen verworpen achteruit nodig te hebben, en is minder gevaarlijk voor het hoofd van de passagier achterin. In de Eos krijg je echt het gevoel in een cabrio te zitten, en niet in een coupé.
Een gepeperde rekening
De 2.0 FSi versie van onze test kost 29.000€ zonder opties… . Dat is 4.000€ meer dan een Peugeot 307 CC 2.0 Dynamique of een Renault Megane CC 2.0 Luxe. Dat brengt de prijs van deze Eos toch wel in opspraak. Opel biedt een Astra Twintop 2.0T aan met 50 pk meer…maar de Eos heeft op zijn beurt dan weer 4 echte plaatsen.
De optielijst is, zoals gewoonlijk, lang en aan de dure kant. Het noodzakelijke windscherm heeft een prijskaartje van 296.45 €, het “Vienna” lederen interieur kost op zijn beurt 1881.55€, de metaalkleur 308.55€. Volkswagen rekent zelf een opbergvak onder de voorzetels aan (54.45€)! Onze testwagen was ook uitgerust met het elegante “Ambiante” pack met aluminium pedalen en afwerking, en verlichting onder de zetels. Een aantrekkelijke optie van 320€…
U begrijpt dat de rekening héél snel kan oplopen.
Conclusie
Volkswagen heeft hier voor een charmante cabriolet gezorgd dat het hele jaar door en door de hele familie gebruikt kan worden. Hij is aangenaam om mee te rijden en is uiterst comfortabel uitgevallen. Goed voor een passionele aankoop dus, of misschien niet, vooral als we het over de dieselversie hebben. Rest enkel nog een paar jaartjes sparen…
Ontdek meer inzichten
Volkswagen