Stijl
Fijn, glad en met een dreigende blik, vleit de Eos aangenaam het oog. In volle zachte lijnen, valt er geen enkele scherpe rand te bespeuren. Maar hij is daarvoor ook niet zwak ! De achterkant ziet er ook nogal geslaagd uit, met een niet te hoge bagageruimte. En aangezien men een dak in de koffer moet plaatsen, is dit een meer dan dappere daad !
Motorisering
Het is dus wel degelijk een diesel die onder de motorkap loeit en in het geval van de Eos, is er hier sprake van de 2.0 TDI van 140 pk en met 320 Nm (beschikbaar bij 1.800 rpm). Altijd even wilskrachtig, hij heeft toch heel wat werk voor de boeg met een massa die grenst met de 1,6 ton, wat het geval was van ons exemplaar voorzien van de DSG doos. Maar hij redt er zich toch goed uit en bezorgd een zekere levendigheid aan het geheel.
Wat betreft de DSG doos, hij vertoont zich, net zoals gewoonlijk, verrassend doeltreffend. De schakelingen zijn vloeiend, zonder time-out en zonder ruwheid ! Het beheer in de automatische mode is ideaal tot op een punt dat de manuele mode overbodig overkomt ! Daarentegen, onderhoudt de sport mode de motor boven in de toerenteller, wat dwaas is voor een zo goed gekoppelde diesel als deze. Het is inderdaad niet nodig om dwangmatig in de rode zone te willen blijven om van het beschikbare vermogen van deze mechanica te genieten.
Wegligging
Een berline of een coupé omvormen tot een cabrio wordt niet samengevat in een doodgewone operatie van stukken zagen. Het dak gewoonweg met een kettingzaag weghalen zou als effect hebben dat deze wagen zich in een slappe loukoum verandert… Het is dus fundamenteel om de structuur te versterken, wat vooral gebeurt bij het dashboard vooraan, bij de voorruit en bij de structuur van de wagen zelf. En dit werk werd opmerkelijk gedaan op deze Eos, de voorruit trilt niet op geblutste wegen, de stuurinrichting geeft maar weinig reacties weer en dit alles draait in zijn geheel. Hier is enkel maar voordeel aan verbonden voor de wegligging, dat gemakkelijk, voorkomend, doeltreffend en zelfs speels is. De stuurinrichting is precies en evenwichtig. Uiteindelijk zijn de remmen zeker voldoende, met een goede ondervinding aan de pedaal. Kracht en uithoudingsvermogen hoeven geen commentaar.
Comfort
Een cabrio werd gemaakt om met open dak te rijden, en in dit geval vertoont de Eos zich bijzonder voorkomend voor zijn inzittenden, met een uitstekende isolatie tegenover de windturbulenties. Te noteren dat het dak samengesteld wordt uit drie delen, wat de voorruit toelaat om niet te ver naar achteren te springen… En dus om werkelijk te genieten van de sensaties die een cabrio biedt, eens het dak in de koffer verdwijnt. Een ander pluspunt wordt toegewijd aan dat dak, die zich ook op een traditionele wijze kan openen.
Goed geveerd, voelt de Eos harder aan dan zijn Franse concurrenten, maar filtert toch doeltreffend de oneffenheden van de oppervlakte. Het bekomen compromis tussen comfort & wegligging is dus degelijk geslaagd. De ergonomie is uitstekend, de afwerking ook. De leefbaarheid binnenin is van betere kwaliteit dan deze van de Opel Astra Twin Top, de Renault Megane CC en andere Peugeot 307 CC (in afwachting van de testrit van de Ford Focus CC), met werkelijk bruikbare achterplaatsen. Enkel de ruimte aan de ellebogen werd gemeten. De rijhouding is aangepast en de regelingen zij talrijk en voldoende. Daarentegen kon de geluiddemping doeltreffender zijn, onder andere tegenover de mechanische geluiden van de motor, van het rijden en van de wind. De zichtbaarheid is nogal beperkt achteraan, wat het PDC systeem verplichtend maakt !
De kofferinhoud ligt in het gemiddelde, met een volume van 380 liters als het dak op zijn plaats is en 205 liters met een opgeborgen dak.
Tarieven en uitrustingen
De standaarduitrusting werd nogal goed voorzien : de Eos TDI biedt namelijk de mistlichten, de 16 duimse metalen velgen, de sportzetels vooraan, het lederen stuur, het periferische en volumetrische alarm systeem, de automatische airconditioning, de boordcomputer, de snelheidsregelaar, de frontale, de zijdelingse en de hoofdairbags (opgenomen in de voorzetels), het ESP systeem, de actieve hoofdsteunen vooraan, enz …
In optie, kan de klant waarschijnlijk wel kiezen voor de metaalkleur (382,36 €), het licht en zichtbaarheidmodule aan 488,84 € (die de regen en lichtsensor bevat, de functie coming/leaving home, de neerklapbare achteruitkijkspiegels en de elektronchromatische binnenspiegel), de «nappa» lederen binnenbekleding aan 1.900,91 €, het onmisbare windscherm aan 298,87 €, het multifunctionele stuur aan 312,18 €, de DSG doos aan 1.440 €…
Goed uitgerust, maar toch niet goedkoop ! Met een basisprijs van 30.450 € voor de diesel versie, is de Eos duurder dan de Renault Megane dCi 150 (29.350 €), de Peugeot 307 CC HDi 136 (28.850 €), de Opel Astra Twin Top 1.9 CDTI (27.149 €) en dan de Ford Focus CC (26.545 €).
Uiteindelijk lijdt het verbruik logisch onder de toeneming van de massa, met een gemengd verbruik van 8,2 liters per honderd. Een ontgoochelend resultaat, en zeker wat betreft VW ! De CO2 uitgiftes staan in het gemiddelde, met 162 gram per kilometer.
Besluit
De Eos is onbetwistbaar geslaagd, want het is een goed afgewerkt product van kwaliteit, behoorlijk uitgerust, leefbaar en aangenaam om mee te rijden. Maar dat wisten we al… Deze diesel motor voegt er nog het rijplezier bij, dat typisch is voor het type motorisering (zie koppel bij laag toerental) en wat de DSG doos nog verheeft. Men ziet dus niet goed in wat de verkoop van deze Eos zou doen remmen ! Wat zei u? De prijs? Tja, da’s juist …
Ontdek meer inzichten
Volkswagen