Twee cijfers vatten de nieuwe Golf, de zevende generatie, het best samen: 100 kg minder gewicht op de weegschaal en een normverbruik van 3,2 l/100 km voor de BlueMotion-versie. Tussen 1974 en 2012 schreven zes generaties van de Golf één van de mooiste succesverhalen uit de geschiedenis van de auto met meer dan 29 miljoen verkochte auto’s in 28 jaar.

Behoudsgezind

Er kon geen sprake van zijn om risico’s te nemen met het design: de Golf 7 evolueert zacht, zoals alle andere generaties, met een perfecte continuïteit in de ontwerptaal. We vinden dus de grote C-stijlen, de ronde wielkasten, de strakke lijnen en sterke transversale elementen voor en achter. De proporties evolueren nochtans. De Golf gebruikt het nieuwe, moduleerbare MQB-platform van de groep en is langer, breder en lager dan zijn voorganger. De voorwielen schoven 43 mm vooruit en de tildrempel van de koffer daalde tot 655 mm van de grond. De voordelen van dit nieuwe silhouet? De passagiers beschikken over meer plaats voor de benen en de koffer wint 30 liter.

Zuinig als een kameel

Wat de mechaniek betreft, krijgt de Golf niet alleen een start-stopsysteem en remenergierecuperatie, maar ook grondig vernieuwde motoren. De benzinemotoren zijn voortaan allemaal TSI’s met drukvoeding en directe injectie. Ze ontwikkelen 85 en 140 pk. De Golf beschikt ook voor het eerst over cilinderuitschakeling. Resultaat: het blok met 140 pk beantwoordt aan de toekomstige Euro 6-norm en verbruikt 4,8 l/100 km (112 g CO2/km). Ook de diesels zijn nieuw: de TDI’s met directe injectie ontwikkelen 105 pk (3,8 l/100 km en 99 g CO2/km) en 150 pk (4,1 l/100 km en 106 g CO2/km). 

Automatische piloot?

Veiligheid speelt een cruciale rol in de Golf, die over tal van rijhulpsystemen beschikt. Voorbeelden zijn Multi Collision Brake dat de auto afremt na een botsing, een systeem dat de inzittenden voorbereidt op een botsing, een elektronisch sperdifferentieel, de adaptieve snelheidsregelaar met Front Assist en noodrem in de stad, Lane Assist dat waarschuwt voor wegmarkeringen, de vermoeidheidsdetector, verkeersbordenherkenning, automatische parkeerhulp die 360° rond de auto laat zien en automatische verlichting (Light Assist en Dynamic Light Assist). Oef! Je zou je afvragen of de Golf nog een bestuurder nodig heeft … De uitrusting omvat ook nog een stuurinrichting met variabele overbrenging, keuze uit verschillende rijprofielen, een elektronische parkeerrem, enzovoort.

Infotainment

Een infotainmentsysteem mag tegenwoordig niet ontbreken, ook niet in de Golf. Alle modellen zijn voortaan uitgerust met een aanraakscherm, beschikbaar in drie groottes (diameter 5, 5,8 of 8 duim). De twee grootste schermen hebben een sensor die opmerkt dat je hand nadert en dan overschakelen op de bedieningsmodus. Er is keuze tussen drie radio’s en twee navigatiesystemen.   

Europees belang

Er staat heel wat op het spel, dat kon we merken tijdens de indrukwekkende presentatie van deze zevende Golf in de Neue Nationalgalerie in Berlijn, ontworpen door Ludwig Mies van der Rohe in 1968. De burgemeester van Berlijn was aanwezig, maar ook de leiders van de deelstaat Nedersaksen, de ‘Kaiser’ Ferdinand Piëch, de grote baas van de Volkswagen-groep Martin Winterkorn, ontwerper Walter de Silva, ontwikkelingsverantwoordelijken en een mooi kransje VIP’s, onder wie Jacky Ickx.  

Er werd vooral gesproken over het industriële belang van de Golf voor Duitsland en Europa en zijn industriële toekomst in een economische wereld in volle verandering. De ambities van de groep zijn duidelijk: een cruciale rol spelen als meest verkochte product van de groep, van Skoda tot Bugatti met daartussen Seat, Audi, Bentley, Lamborghini en sinds kort zelfs Ducati. Zonder Volkswagen zelf te vergeten natuurlijk.