Voor zijn 50e verjaardag werd de Volkswagen Golf afgelopen jaar gefacelift. Een opfriskuur die de belangrijkste kritiekpunten van de populaire middenklasser moest oplossen, zoals zijn teleurstellende interieur en elektronica. Maar er werd ook gekeken naar het motorengamma, met vooral een grote upgrade voor de plug-inhybrides Golf eHybrid en GTE. Die krijgen namelijk dezelfde grote batterij van bijna 20 kWh netto als elke andere recente PHEV van de VW-groep, goed voor meer dan 100 km elektrische autonomie. Maar is een plug-inhybride nog wel interessant als je voor hetzelfde geld een volledig elektrische ID.3 kan krijgen?
Design Volkswagen Golf
Golf 8 facelift: nieuwe neus en achterlichten
Een facelift van Volkswagen houdt het meestal subtiel, en deze Golf ‘8.5’ vormt daarop geen uitzondering. De neus is iets scherper geworden, met fijnere LED-koplampen die worden verbonden door een lichtstreep en, voor het eerst op een Golf, een verlicht VW-logo (tegen meerprijs). Je moet al een kenner zijn om het verschil te zien, maar de bolle neus van de Golf 8, die zo werd getekend om aerodynamische en veiligheidsredenen, ziet er wel weer wat strakker uit dan voor de facelift. Achteraan blijven de verschillen zo goed als beperkt tot nieuwe, verduisterde 3D-LED-lichtblokken.
Ergonomischer interieur
In het interieur had Volkswagen wel wat goed te maken met de nieuwste Golf. Generatie 8, die eind 2019 werd gelanceerd, leek namelijk een stap achteruit te hebben gezet ten opzichte van zijn voorganger wat betreft materiaalkeuze en ergonomie. De schuld van de miljardenboetes als gevolg van Dieselgate en de massale investeringen in de elektrificatie van het merk? In ieder geval heeft Volkswagen beloofd terug te herbronnen. De ID.3 kreeg in 2023 al een kwalitatiever interieur, en ook deze Golf 8 facelift werd opgewaardeerd.
De grootste visuele verschillen zijn de terugkeer van fysieke knoppen op het stuur, en dat op alle uitrustingsniveaus, en het grotere infotainmentscherm (10,4 tot 12,9 inch) in tabletvorm. De irritante touchsliders onder het scherm zijn nog steeds aanwezig voor de temperatuur en het volume, maar ze zijn nu wel verlicht.
Beleving Volkswagen Golf
Handiger infotainmentsysteem
Qua ergonomie betekent deze technologische upgrade wel een grote sprong voorwaarts. De fysieke knoppen op het stuur ogen een beetje ouderwets ten opzichte van de rest van de gedigitaliseerde cabine, maar ze werken wel feilloos en volledig op de tast. De digitale cockpit van 10,2 inch is ook erg compleet en uitgebreid personaliseerbaar, waardoor je al je favoriete informatie permanent voor je neus kan krijgen. Optioneel kan je nog een head-up display krijgen om je ogen zelfs niet van de weg te moeten halen.
Het centrale scherm in de Volkswagen Golf 8.5 hebben we al vaak besproken: dat is namelijk exact hetzelfde MIB4-systeem als in alle andere recente modellen van Volkswagen en zelfs van zustermerken Skoda, Cupra en Seat. Het onderscheidt zich met een sterk verbeterde ergonomie, waarbij de belangrijkste functies permanent aanwezig zijn op het scherm. Bovendien kan je enkele favoriete functies als snelkoppeling programmeren bovenaan, bijvoorbeeld om de meest irritante rijhulpsystemen uit te schakelen (in tegenstelling tot Skoda heeft VW daar geen specifieke knop voor op het stuur…). Verbinden met Apple CarPlay/Android Auto kan draadloos en werkte feilloos tijdens onze test.
Onder het scherm zijn er nog vier touchknoppen voor de rijhulpsystemen, klimaatcontrole, parkeerhulp en rijmodi. Op de middenconsole vind je enkel nog de startknop, compacte automaathendel en de elektronische handrem terug. Tussen de twee zitten er nog twee USB C-poorten en een opbergvak voor je smartphone, inclusief inductielader (met antisliplaag maar zonder geleiders om je telefoon op zijn plek te houden, dus het draadloos laden kan soms uitvallen).
Kleinere koffer voor de Golf eHybrid
Qua binnenruimte maakt de Volkswagen Golf 8.5 eHybrid geen compromissen, op de koffer na. Vooraan zit je dus uitstekend, waarbij we zouden aanraden om voor de relatief betaalbare ergoActive-zetels te gaan met massagefunctie. Die bieden veel zitcomfort en een goede steun, met een uitgebreide instelbaarheid voor alle lichaamstypes. Achteraan kunnen ook volwassenen comfortabel plaatsnemen, met als voorwaarde dat er geen basketbalspelers vooraan zitten.
De koffer van de plug-inhybride Golf 8.5 stelt echter een beetje teleur: met een volume van 273 tot 1.129 liter moet je bijna 110 liter opofferen ten opzichte van een ‘normale’ Golf 5-deurs hatchback (381 - 1.237 l). Bovendien is er door de grote batterij geen plek meer voor een dubbele bodem, dus de laadkabels moet je bij de rest van je bagage opbergen. Gelukkig heeft die grote batterij ook zijn voordelen.