Yeelen Möller

27 JAN 2025

Test: Volkswagen Golf 8.5 eHybrid, geslaagd maar te laat?

Voor zijn facelift krijgt de Volkswagen Golf niet enkel een scherpere neus en een ergonomischer interieur, maar ook een joekel van een batterij in de plug-inhybride eHybrid-versie. Maar is die nog wel interessant anno 2025?

{"fr":"Volkswagen Golf blanche roulant sur une route bordée d'arbres, en plein mouvement.","nl":"Witte Volkswagen Golf rijdt op een met bomen omzoomde weg in volle vaart."}
{"fr":"Volkswagen Golf blanche roulant sur une route de campagne sinueuse au soleil.","nl":"Witte Volkswagen Golf rijdt op een kronkelige plattelandsweg in de zon."}

"De Golf 8.5 eHybrid heeft eindelijk een ergonomischer interieur en een praktisch elektrisch rijbereik, maar voor hetzelfde geld kan je ook een volledig elektrische auto krijgen."

Voor zijn 50e verjaardag werd de Volkswagen Golf afgelopen jaar gefacelift. Een opfriskuur die de belangrijkste kritiekpunten van de populaire middenklasser moest oplossen, zoals zijn teleurstellende interieur en elektronica. Maar er werd ook gekeken naar het motorengamma, met vooral een grote upgrade voor de plug-inhybrides Golf eHybrid en GTE. Die krijgen namelijk dezelfde grote batterij van bijna 20 kWh netto als elke andere recente PHEV van de VW-groep, goed voor meer dan 100 km elektrische autonomie. Maar is een plug-inhybride nog wel interessant als je voor hetzelfde geld een volledig elektrische ID.3 kan krijgen?

Advertentie
Advertentie

Design

Golf 8 facelift: nieuwe neus en achterlichten

Een facelift van Volkswagen houdt het meestal subtiel, en deze Golf ‘8.5’ vormt daarop geen uitzondering. De neus is iets scherper geworden, met fijnere LED-koplampen die worden verbonden door een lichtstreep en, voor het eerst op een Golf, een verlicht VW-logo (tegen meerprijs). Je moet al een kenner zijn om het verschil te zien, maar de bolle neus van de Golf 8, die zo werd getekend om aerodynamische en veiligheidsredenen, ziet er wel weer wat strakker uit dan voor de facelift. Achteraan blijven de verschillen zo goed als beperkt tot nieuwe, verduisterde 3D-LED-lichtblokken.

Ergonomischer interieur

In het interieur had Volkswagen wel wat goed te maken met de nieuwste Golf. Generatie 8, die eind 2019 werd gelanceerd, leek namelijk een stap achteruit te hebben gezet ten opzichte van zijn voorganger wat betreft materiaalkeuze en ergonomie. De schuld van de miljardenboetes als gevolg van Dieselgate en de massale investeringen in de elektrificatie van het merk? In ieder geval heeft Volkswagen beloofd terug te herbronnen. De ID.3 kreeg in 2023 al een kwalitatiever interieur, en ook deze Golf 8 facelift werd opgewaardeerd.

De grootste visuele verschillen zijn de terugkeer van fysieke knoppen op het stuur, en dat op alle uitrustingsniveaus, en het grotere infotainmentscherm (10,4 tot 12,9 inch) in tabletvorm. De irritante touchsliders onder het scherm zijn nog steeds aanwezig voor de temperatuur en het volume, maar ze zijn nu wel verlicht.

 

Beleving

Handiger infotainmentsysteem

Qua ergonomie betekent deze technologische upgrade wel een grote sprong voorwaarts. De fysieke knoppen op het stuur ogen een beetje ouderwets ten opzichte van de rest van de gedigitaliseerde cabine, maar ze werken wel feilloos en volledig op de tast. De digitale cockpit van 10,2 inch is ook erg compleet en uitgebreid personaliseerbaar, waardoor je al je favoriete informatie permanent voor je neus kan krijgen. Optioneel kan je nog een head-up display krijgen om je ogen zelfs niet van de weg te moeten halen.

Het centrale scherm in de Volkswagen Golf 8.5 hebben we al vaak besproken: dat is namelijk exact hetzelfde MIB4-systeem als in alle andere recente modellen van Volkswagen en zelfs van zustermerken Skoda, Cupra en Seat. Het onderscheidt zich met een sterk verbeterde ergonomie, waarbij de belangrijkste functies permanent aanwezig zijn op het scherm. Bovendien kan je enkele favoriete functies als snelkoppeling programmeren bovenaan, bijvoorbeeld om de meest irritante rijhulpsystemen uit te schakelen (in tegenstelling tot Skoda heeft VW daar geen specifieke knop voor op het stuur…). Verbinden met Apple CarPlay/Android Auto kan draadloos en werkte feilloos tijdens onze test.

Onder het scherm zijn er nog vier touchknoppen voor de rijhulpsystemen, klimaatcontrole, parkeerhulp en rijmodi. Op de middenconsole vind je enkel nog de startknop, compacte automaathendel en de elektronische handrem terug. Tussen de twee zitten er nog twee USB C-poorten en een opbergvak voor je smartphone, inclusief inductielader (met antisliplaag maar zonder geleiders om je telefoon op zijn plek te houden, dus het draadloos laden kan soms uitvallen).

Kleinere koffer voor de Golf eHybrid

Qua binnenruimte maakt de Volkswagen Golf 8.5 eHybrid geen compromissen, op de koffer na. Vooraan zit je dus uitstekend, waarbij we zouden aanraden om voor de relatief betaalbare ergoActive-zetels te gaan met massagefunctie. Die bieden veel zitcomfort en een goede steun, met een uitgebreide instelbaarheid voor alle lichaamstypes. Achteraan kunnen ook volwassenen comfortabel plaatsnemen, met als voorwaarde dat er geen basketbalspelers vooraan zitten.

De koffer van de plug-inhybride Golf 8.5 stelt echter een beetje teleur: met een volume van 273 tot 1.129 liter moet je bijna 110 liter opofferen ten opzichte van een ‘normale’ Golf 5-deurs hatchback (381 - 1.237 l). Bovendien is er door de grote batterij geen plek meer voor een dubbele bodem, dus de laadkabels moet je bij de rest van je bagage opbergen. Gelukkig heeft die grote batterij ook zijn voordelen.

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Tot 143 km elektrisch!

De nieuwste Volkswagen Golf eHybrid kan namelijk rekenen op een batterij van maar liefst 25,7 kWh, waarvan 19,7 kWh effectief bruikbaar. Dat is exact dezelfde unit als in veel grotere modellen als de Volkswagen Passat, Skoda Kodiaq en Cupra Terramar! Hij drijft een elektromotor van 110 pk aan, die in de DSG-transmissie zit verwerkt, wat een maximaal elektrisch rijbereik van maar liefst 143 km oplevert volgens de WLTP-cyclus. Samen met de 1.5 TSI-benzinemotor komt het gecombineerde vermogen uit op 150 kW (204 pk). Er is ook nog een krachtigere Golf GTE, die schopt het tot 200 kW (272 pk), maar maakt gebruik van dezelfde technische bouwstenen.

Ten opzichte van het pre-faceliftmodel is het elektrische rijbereik van de Golf 8.5 eHybrid dus verdubbeld. Dat betekent dat de meeste mensen er moeiteloos mee heen en weer naar het werk kunnen rijden, zonder ook maar een druppel benzine te verbruiken. Tijdens onze winterse testweek viel de autonomie natuurlijk kleiner uit dan beloofd, maar in gemengde omstandigheden en bij temperaturen van 0 tot 5°C haalden we nog steeds een verbruik van ongeveer 22 kWh/100 km, goed voor een elektrische range van zo’n 90 km. In de zomer moet meer dan 100 km dus zeker mogelijk zijn.

Nog een voordeel van deze nieuwe batterij is dat hij ook bijzonder snel oplaadt! Dankzij een driefasige boordlader van 11 kW duurt het slechts 2 uur aan een gewone laadpaal, maar heb je meer haast, dan kan je zelfs snelladen tot 50 kW aan een DC-laadpaal! Daarmee duurt het minder dan een half uur om tot 80 procent bij te laden, wat met een dergelijk rijbereik daadwerkelijk praktisch kan zijn. Is de batterij leeg, dan komt de benzinemotor subtiel tot leven en stijgt het benzineverbruik naar ongeveer 6,5 tot 7,5 l/100 km. Met een benzinetank van 40 liter bedraagt de totale actieradius dus ongeveer 700 km.

Zwaarder, maar nog steeds veelzijdig

Het goede nieuws is dat de Golf eHybrid facelift rijdt als… om het even welke andere Golf. Het extra gewicht van de batterij en andere elektrische componenten bedraagt zo’n 250 kilo, wat je slechts een beetje voelt: de demping is iets steviger dan bij een gewone Golf op benzine of diesel, en de hybride hatchback stuurt ook iets minder gretig in. Maar je moet al sportief rijden om dat te kunnen merken. Verder voelt de Golf 8.5 eHybrid net zo stabiel, comfortabel en wendbaar aan als je zou verwachten. De elektromotor is krachtig genoeg om op z’n eentje met het verkeer mee te komen, en met een lege batterij werken beide krachtbronnen harmonieus samen, zonder schokken of aarzeling.

 

Prijs

Hoeveel kost de Volkswagen Golf 8.5 eHybrid in België in 2025?

Het tweede grote nadeel van de plug-inhybride Golf 8 facelift, naast zijn kleinere koffer, is zijn prijs. Je moet minstens 45.500 euro betalen voor de goedkoopste Golf 8.5 eHybrid in België (Life), en dan blijven er nog heel wat opties over. Een prijs van meer dan 50.000 euro is dus geen uitzondering voor deze Golf 8.5 PHEV, waarmee hij zelfs duurder is dan de volledig elektrische Volkswagen ID.3, inclusief de grote batterij met meer dan 550 km autonomie! Tel daarbij op dat het fiscaal voordeel voor plug-inhybrides zo goed als afgeschaft is in ons land, en de keuze van de boekhouder is snel gemaakt…

 

Verdict

De facelift heeft de Volkswagen Golf 8.5 eHybrid een stuk praktischer gemaakt: het interieur is ergonomischer geworden, de technologie is nu bijna vrij van frustraties en de grotere batterij zorgt vooral voor een zeer bruikbaar elektrisch rijbereik. Deze plug-inhybride is dus aantrekkelijker dan ooit… maar komt ook wat te laat, want plug-inhybrides zijn niet meer zo fiscaal gunstig in België. En gezien de hoge aanschafprijs zullen zelfs particuliere klanten die hem kunnen opladen, overwegen om de sprong te wagen naar de volledig elektrische modellen van het merk…

Advertentie
Advertentie