Stijl Vanzelfsprekend onderscheidt de achterkant zich het meest. Maar Volkswagen heeft hier geen lapwerk verricht door gewoonweg de leefbare ruimte te vergroten. De achterlichten werden herzien met een subtiel geslaagde integratie. Mooi esthetisch werk dus, vooral dat het geheel uitstraalt naar kwaliteit en stevigheid. Motor De nieuwkomer wordt voorgesteld met vier motortypes : twee benzine, de ene met 102 pk en de andere met 140 pk en TSI (de Twincharger (dubbel opgeladen) - turbo en mechanische compressor). Wat de TDI diesels betreft, zijn het de eeuwigdurende 105 pk en 140 pk (eveneens beschikbaar in een versie met 136 pk) die in dienst treden. Wij hebben de versie getest die de meeste verkopen zal verwezenlijken, zijnde de 1.9 TDI met 105 pk. Zonder verrassing, deze mechanica onthult hier dezelfde kwaliteiten onder de motorkap van andere Golf’s. Wilskracht, koppel en beperkt verbruik maken nog altijd deel uit van het voorgestelde menu. Hij wordt hier gekoppeld aan een ideale trapsgewijze vijf versnellingsdoos met een aangename en precieze besturing. De verzwaring van de massa laat zich bijna niet voelen op de weg, en het aanzienlijke koppel van deze diesel laat toe om zich gemakkelijk in het verkeer te plaatsen. Wegligging Het hogere gewicht van deze break beïnvloedt het weggedrag niet, die nog altijd even gezond en doeltreffend is dan in de andere berlines. De specifieke ophanging wordt eveneens afgesteld met een efficiënte filtratie. De raambewegingen worden goed onder controle gehouden, wat een nauwkeurige rijhouding toelaat, zelfs op geblutste wegen. De stuurinrichting verdraagt ook geen kritiek noch qua evenwicht, noch bij inspanning. Het remmen is doeltreffend en geruststellend. Kortom, het gedrag is typisch VW, namelijk betrouwbaar en niet speels. Dit klop met de filosofie van deze break, niet exact ontworpen om dwarsscheeps de scherpe bochten in te vliegen… Comfort Ook hier komt men in een bekend grondgebied binnen. Geblinddoekt herkent men de typische samenhang met de weg van deze constructeur, met een hardere vering dan sommige Françaises, maar zonder daarvoor buitensporig te zijn. Eerlijk gezegd, het is vooral de zadelmakerij en niet de vering die hard aanvoelt. Een verschillend begrip van wat comfort is dan de vliegtapijten die voorgesteld worden door sommige producten vanuit Frankrijk. Verschillend, maar al bij al niet slecht ! Des te meer dat de leefbaarheid binnenin opmerkelijk is, zowel vooraan als achteraan. Deze break versie waarborgt zelfs een uitstekende hoofdruimte voor de inzittenden achteraan. Indien de TDI van VW beroemd is voor zijn kracht en zijn zuinigheid, hij is het niet voor zijn stilte ! Indien hij zich laat vergeten bij constant regime, is het in de versnellingsfase daarentegen niet prettig voor de oren. Voor de rest, geen verrassingen, deze Golf Variant gelijkt op eender welke andere… Golf ! Met een bestudeerde ergonomie, een op maat geschreven rijhouding en met talrijke opties die zeker passen volgens onze eigen levenskwaliteit. De koffer werd hierbij opmerkelijk bestudeerd, met een dubbele bodem, heel praktisch om er kleine voorwerpen in te schuilen. En dus is het volume werkelijk indrukwekkend : van 505 liters, kan hij klimmen tot 1.495 liters ! Hier zal schoonmama blij mee zijn… Tarieven en uitrustingen Beschikbaar vanaf 21.140 €, deze Golf Variant 1.9 TDI biedt zich aan u met de « Climatic » airconditioning, de frontale en zijdelingse airbags, de boordcomputer, de centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische spiegels, ... Kortom, het strikte noodzakelijke en zelfs een beetje het overbodige... Men hoeft enkel een blik te werpen op de opties om te begrijpen dat de factuur nogal flink kan oplopen : 661,87€ voor het ESP systeem, 250,47 € voor een 230 Volt stopcontact aan de achterzijde van de centrale armsteun vooraan, 382,36 € voor de metaalkleur, 444,07 € voor de 16-duimse en 519,09 € voor de radio 4x20 Watts, daar de Golf enkel standaard voorzien werd van de radio vooruitrusting… Op het gebied van de concurrentie, vindt men de verouderde Peugeot 307 break HDi 110 aan 22.200 €, de Opel Astra Break 1.7 CDTI 100 aan 19.499 €, de Ford Focus Clipper 1.6 TDCI 109 aan 19.020 €,... En net zoals altijd met deze 1.9 TDI, was de verbruikte brandstof op het einde van deze testrit nogal redelijk : met 6,5 liters gemiddeld per honderd, is dit een lovend cijfer ! Besluit Deze break versie heeft er lang op gedaan om tot op de markt te geraken! Maar ons geduld wordt toch goed beloond : dit is een product van kwaliteit en onderscheidt zich van de andere Golf’s door een originele en stilistische achterkant. Gekoppeld aan de 1.9 TDI, zal hij talrijke leveranciers zonder enige twijfel gelukkig maken. Want, bovenop zijn praktische en handige vaardigheden is deze auto aangenaam te (be)leven en stelt genoeg opties voor om hem ronduit gezellig te maken, als men er een dure prijs wilt voor betalen !