François Piette

12 JUN 2007

De Golf neemt een break

Functioneel en elegantie. Met die argumenten wil de derde generatie van de Golf Variant een alternatief worden voor de monovolumes

Nieuw met oud ! Zo kunnen we de nieuwe Golf Variant min of meer samenvatten. De Golf van de vijfde generatie kwam er al in 2003 en vier jaar later beslist Wolfsburg om de break versie op de markt te brengen! Waarom zo lang wachten? Volgens de constructeur hebben het succes van de Touran en de Golf Plus de plannen voor een break wat doen verwateren. De Variant komt dus als laatste, en omdat hij toch minder praktisch is dan zijn voorgangers kunnen we ons de vraag stellen als hij wel zal doorbreken. De toekomst zal dat duidelijk maken… Panoramisch dak De Variant is 15.9 cm langer dan de « normale » Golf, en heeft een koffer met een inhoud van 560 tot 1550 liter met neergeklapte achterbank. Verder is het interieur identiek aan de berline. Binnenin werd gebruik gemaakt van degelijk en zwart plasticen kunnen er gemakkelijk 5 volwassenen in plaatsnemen. Voor het eerst is op deze duitser een panoramisch dak van 1.36 m lang in optie beschikbaar (standaard op de Sportline). Het dak bestaat uit twee delen en zorgt voor een heel aangename lichtinval en gevoel van ruimte. De klant kan kiezen uit drie afwerkingniveaus. De “Trendline”, de basis afwerking, krijgt standaard dakrails, centrale vergrendeling, mechanische airco, kofferafdekking en een 1/3 – 2/3 neerklapbare achterbank. Voor de “Comfortline” wordt dat een semi-automatische airco, “comfort” zetels vooraan en een skiluik. Tot slot, de “Sportline” met het panoramisch dak, 15 mm verlaagd sportchassis, sportzetels, lichtmetalen velgen van 16 duim, boordcomputer en met leder overtrokken stuur. Zonder verrassingen Ook wat de motorisaties betreft is er geen revolutie. De koper kan kiezen uit de 1.9 TDI 105 pk of 2.0 TDI 136 pk dieselmotoren. Het aanbod benzinemotoren bestaat uit een 1.6 van 102 pk en de briljante TSI’s van 140 en 170 pk gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen of de uitstekende DSG automaat. Tijdens onze test hebben we plaats kunnen nemen achter het stuur van een 2.0 TDI en de houding van de Variant is identiek aan die van de berline. In vergelijking met de concurrentie kan de geluidsdemping iets beter maar deze motor blijft nog altijd even doeltreffend en sober (7 liter gemiddeld). De Variant kost vanaf 19.810 € in dieselversie en 17.290 € met benzinemotor.
Advertentie
Advertentie
Advertentie