De Volkswagengroep heeft zopas drie strategische samenwerkingen voor zijn elektrische toekomstplannen aangekondigd, waarvan één met een Belgische kant: Umicore, een specialist in de productie van kathodes voor lithiumbatterijen en in de recyclage van dit soort accu’s.
160 GWh
Vanaf 2025 mag Umicore kathodes gaan leveren voor de productie van lithium-ionbatterijen in de toekomstige VW-fabriek van Salzgitter (Duitsland). VW wil in die nieuwe site aanvankelijk accu’s gaan bouwen met een totale opslagcapaciteit van 20 GWh. Tegen 2030 moet de productie acht keer zo hoog liggen (160 kWh). Dat lijkt goed nieuws voor Umicore, maar toch kreeg het aandeel van het bedrijf na de aankondiging een tik op de beurs.
Te laat?
Dat komt omdat Umicore vandaag vooral kathodes bouwt met een hoog kobaltgehalte en weinig nikkel. De EV-markt vraagt echter net het omgekeerde: zo weinig mogelijk kobalt en veel meer nikkel. Umicore heeft een strategische inschattingsfout gemaakt en het zal nog tot 2025 duren voor het de door VW (en de rest van de markt) gevraagde omschakeling heeft gemaakt, zo bericht de krant De Standaard. Dat heeft Umicore gisteren deemoedig moeten toegeven, wat meteen de val in de aandelenkoers verklaart.
24M en Vulcan
Daarnaast bundelt VW nog de krachten met 24M en Vulcan Energy Resources. 24M is een spin-off van het MIT (een Amerikaanse technologische universiteit) en heeft een nieuw soort batterijcel ontwikkeld die minder energie en ruimte vergt tijdens de productie en ook eenvoudiger te recycleren is. Vulcan Energy Resources is dan weer een Europese lithiumproducent die VW vanaf 2026 lithiumhydroxide zal leveren dat op een koolstofneutrale manier is gewonnen.