Op de foto’s is duidelijk te zien dat de T5 evolueert, maar niet echt verandert van look. Volkswagen spreekt trouwens niet van een nieuwe generatie, maar van een nieuwe editie. De constructeur toont hiermee aan dat hij zijn modellen in alle voorzichtigheid wil laten evolueren. Een revolutie moet je bij Volkswagen niet verwachten. De Transporter T1 werd geboren in 1950. In 1967 volgde de T2, in 1979 de T3, in 1990 de T4 en in 2003 leerden we de T5 kennen. Tussen elke generatie zat telkens minstens 11 jaar. Omdat de T5 nog ‘maar’ zes jaar oud is, moeten we de eerste jaren geen T6 verwachten. Om de interesse voor de T5 levendig te houden, werd hij opgefrist. De Europese markt van de commerciële voertuigen is gekrompen met dertig procent. Volkswagen ontsnapt niet aan deze terugval, maar slaagt erin om een stukje marktaandeel af te snoepen van de concurrentie.
Aanpassingen
In het interieur zijn de veranderingen overduidelijk. De boordplank is helemaal aangepast en ziet er moderner uit. De wijzerplaten hebben een randje in chroom en worden indirect wit verlicht. Op het instrumentenbord wordt aangegeven welke versnelling je best kiest. Zo maak je optimaal gebruik van de motor en bespaar je brandstof. De bediening van de ventilatie is nieuw en de semi-automatische Climatic vervangt de manuele airco. Bij dit type voertuigen is de ontwaseming achteraan problematisch. Volkswagen lost dit op door bijkomende ventilatieopeningen te voorzien. Het audio-aanbod wordt uitgebreid met een geëvolueerde radio/gps. Het gps-gedeelte heeft een harde schijf van 30 gigabyte en een dvd-lezer. Wie de Transporter tot concertzaal wil ombouwen, kan opteren voor het Dynaudio hifisysteem. Ook werden de stoelen hertekend voor nog meer comfort.
Stil
De echte nieuwigheid bevindt zich onder de motorkap. De vibrerende TDI-motor met pompinjectoren en de scherp klinkende vijfcilindermotor verdwijnen. Voortaan maakt een viercilindermotor met common rail de dienst uit. Hij is in vier vermogensversies beschikbaar. Die vermogens liggen ongeveer gelijk met wat de oude motoren presteerden: 84, 102, 140 en 180 pk. De nieuwe motoren bieden echter heel wat voordelen. Het verbruik vermindert en omdat de auto aan de EuroV-normen voldoet, daalt ook de uitstoot van schadelijke emissies gevoelig. De motor maakt minder geluid en vibreert minder. Het onderhoud is beter gespreid. In plaats van om de 125.000 km moet de distributieriem nu pas om de 210.000 km vervangen worden. Gemiddeld verbruiken de motoren tien procent minder brandstof. De minst krachtige motor verbruikt gemiddeld 7,2 l/100 km; de krachtigste slechts 7,5 l/100 km. De stilte aan boord is opvallend tijdens het rijden. Je kunt nu met elkaar praten zonder je stem te verheffen.
Te sterke bekrachtiging
Tijdens de persvoorstelling in Italië reden wij met de versie van 102 pk, gekoppeld aan de manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen. De motor ontwikkelt 250 Nm koppel. Dit is evenveel als de 1.9 TDI die hij vervangt, maar het maximale koppel is nu al beschikbaar vanaf 1.500 omwentelingen per minuut. De versies van 140 pk en 180 pk kunnen worden gekoppeld aan de gerobotiseerde DSG-bak (DirektSchaltGetriebe). Die kan tot 600 Nm koppel aan. De topversie is de TDI van 180 pk. Die heeft een dubbele drukvulling en ontwikkelt 400 Nm koppel vanaf 1.500 omwentelingen per minuut. Na de Transporter zou hij binnenkort ook in andere modellen van het merk gemonteerd worden. Met deze motor onder de kap levert de Transporter zelfs geladen nog goede prestaties. Leeg zijn de prestaties gewoonweg verbazingwekkend: zijn topsnelheid bedraagt 191 km/uur en in 11,3 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/uur.
Bij de versies van 140 en 180 pk is het vierwielaandrijvingsysteem ‘4MOTION’ in optie beschikbaar. ESP is standaard. Ook nieuw op alle uitvoeringen is de stuurbekrachtiging die minder energie vraagt. Daar waren we wel niet zo enthousiast over. Ze is veel te sterk en tijdens het rijden heb je te weinig contact met de weg. Maar dat is ongeveer het enige minpunt van de nieuwe T5.