Een hogere ophanging en wat versiering uit kunststof: met dat recept brouwde Volkswagen de afgelopen jaren verschillende Cross-modellen op basis van de Fox, Polo, Golf Plus en Touran. Nu past ook de Passat Alltrack in dat rijtje.
Net als de Cross-modellen beschikt de Passat Alltrack over de obligate bumpers, wielkasten en drempels in SUV-stijl, kwestie van hem wat meer allures te geven dan de klassieke Passat Variant die als basis diende.
De lengte en breedte bleven hetzelfde. De nieuwe bumpers en de 30 mm hogere ophanging creëren wel een grotere overrij- en oploophoek, waardoor de Passat Alltrack geschikt is voor licht terreingebruik. Volkswagen mikt met dit model op automobilisten die af en toe een aanhangwagen moeten trekken of op glibberige wegen rijden.
Voor- of vierwielaandrijving
Hierbij wordt hij geholpen door de 4Motion-vierwielaandrijving. In normale omstandigheden krijgt de vooras bijna alle kracht en gaat 10 procent naar de achteras. Bij gripverlies stuurt de Haldex-koppeling tot 100 procent van het koppel naar de achteras. De vierwielaandrijving is standaard op de sterkste motorisatie, de 2.0 TDI met 170 pk. Op 2.0 TDI met 140 pk moet je ervoor bijbetalen, terwijl de 1.8 TSI (160 pk) een pure voorwieltrekker is.
Op de prijzen is het nog even wachten. Volkswagen presenteert de Passat Alltrack op het salon van Tokio en brengt hem in het voorjaar van 2012 op de markt, uitsluitend als break.