Tot nu toe werd er vooral gelachen met de veiligheid van Chinese wagens. Crashtests met een Landwind en Brilliance draaiden uit op een fiasco, maar de Chinese autobouwers leren snel bij.

Twee sterren, verder waren de Chinese constructeurs nog niet geraakt in de testen van de onafhankelijke consumentenorganisatie EuroNCAP. De nieuwste resultaten met 14 automodellen tonen een heel ander resultaat. De MG6 (Brits merk, maar in Chinese handen) en de Geely Emgrand EC7 haalden een degelijke score van vier sterren.

"Dat is een mijlpaal voor de Chinese auto-industrie", zegt Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van EuroNCAP. "Het is een duidelijk teken dat de Chinese autobouwers geleerd hebben uit hun recente ervaringen en snel investeren in een betere veiligheid. Zelfs nu de normen almaar strenger worden, zullen ze binnenkort vijf sterren halen."

Meer aandacht voor voetgangers

Bij de bescherming van fietsers en voetgangers halen beide wagens nog een onvoldoende, maar ook andere modellen scoren slecht op dat vlak. Amper 6 van de 14 haalt een voldoende. Nochtans wordt dit criterium belangrijker. Vanaf volgend moeten auto's 60 procent scoren om nog in aanmerking te komen voor het maximale resultaat vijf sterren.

Te verbeteren

Behalve de twee Chinese auto's, testte EuroNCAP ook de Chevrolet Malibu, Fiat Panda, Jaguar XF, Jeep Grand Cherokee, Kia Rio, Mercedes C-Klasse Coupé, Mercedes B-Klasse, Range Rover Evoque, Renault Fluence ZE, Subaru XV, VW Beetle en VW up!.

Her en der vond EuroNCAP punten om te verbeteren, zoals de bescherming van kinderen in de Grand Cherokee, enkele gevaarlijke dashboardonderdelen in de XF of het ontbreken van de stabiliteitscontrole in de standaarduitrusting van de Panda (nochtans door Europa verplicht vanaf 2012). Geen enkel model scoorde minder dan vier sterren, het gemiddelde veiligheidsniveau ligt dus zeer hoog.