Het publiek dat Volkswagen voor ogen heeft met de Passat Alltrack bestaat uit twee groepen: klanten die al met een gewone Passat of een vergelijkbaar model rijden en eens “iets nieuws” willen en SUV-rijders, die de terreincapaciteiten zelden benutten maar wel houden van de look of een aanhangwagen willen trekken. Dat kan de Passat Alltrack even goed (trekvermogen tot 2.200 kg), met als bonus een stabieler weggedrag en een lager verbruik.

Zeg niet ‘Cross’ maar ‘Alltrack’

Nu denk je misschien dat Volkswagen al iets dergelijks had met de Cross-modellen. Van de Polo, de Golf Plus en de Touran bestaan inderdaad Cross-varianten die er net als de Passat Alltrack wat avontuurlijker uitzien. Maar dat is slechts schijn, want het zijn voorwielaandrijvers zonder enige technische meerwaarde. Volkswagen ziet de Cross en de Alltrack als complementaire types. Zo zou VW naast de CrossGolf een vierwielaangedreven Golf Alltrack kunnen plaatsen, zoals de Golf Country uit 1990. Maar zover is het nog niet, het Alltrack-verhaal begint met de Passat.

Op wintersport

Voor de eerste kennismaking met de Passat Alltrack trokken we naar Ellmau in de Oostenrijkse Alpen, waar Volkswagen een leuk sneeuwparcours had uitgetekend met zicht op een skigebied. Het ideale speelterrein voor de Passat Alltrack. De 30 mm hogere ophanging leent zich niet tot zwaar terreinwerk, maar geeft je samen met de beschermplaten voor en achter en de bumpers met grotere op- en afrijhoek toch iets meer zekerheid.

De plaat die de motor, de versnellingsbak en het oliecarter beschermt, bleek overigens zeer effectief toen een van de collega’s bij een remproef naar de verkeerde kant stuurde en in een sneeuwmuur schoof. De Passat Alltrack bleef intact. Slippende aanhangwagens worden tegengegaan door het ESP.

Terreinmodus

De Passat Alltrack neemt de vierwielaandrijving over van de Tiguan. Normaliter gaat 90 procent van de aandrijfkracht naar de voorwielen, maar deze verhouding varieert bliksemsnel op gladde ondergrond. Met een knop op de middenconsole kun je bovendien, net als in de Tiguan en Touareg, een offroadprogramma activeren dat tal van instellingen aanpast (ESP, schakelpunten automaat, respons gaspedaal, …). In offroadmodus werkt het ABS met langere intervallen en worden de wielen langer geblokkeerd zodat sneeuw of gravel zich voor de wielen ophopen en een extra remmend effect creëren. Als de hellingshoek van een afdaling groter is dan 10 graden, wordt de auto automatisch afgeremd zolang je niet sneller dan 30 km/u rijdt. Kortom, de Passat Alltrack heeft alles van een “echte” SUV.

Op de weg

De twee 2.0 TDI’s (140 en 170 pk) zijn voor de Belgische markt het interessantste. Eerst reden we met de minst sterke manuele 2.0 TDI met 4Motion-vierwielaandrijving, daarna met de 170 pk sterke 2.0 TDI DSG. Het eerste wat opvalt, is dat de Alltrack een even comfortabele reisauto is als de gewone Passat Variant. Hij is even ruim en beschikt over alle mogelijke snufjes zoals een vermoeidheidswaarschuwing en een rijstrookassistent die automatisch bijstuurt. Ondanks de verhoogde ophanging rijdt de Passat Alltrack bijzonder stabiel op de snelweg, een indruk die even later op kleine bochtige wegen bevestigd wordt.

Bij hernemingen mist de 140 pk-diesel (320 Nm) wat kracht, maar eens op snelheid voldoet hij uitstekend. Wil je toch liever wat meer reserve om in de bergen te rijden, dan is de variant met 170 pk (350 Nm) meer aangewezen. Die wordt standaard gekoppeld aan de snelle DSG-zestrapsautomaat.

Beide versnellingsbakken werden anders afgesteld voor de Passat Alltrack. De ingenieurs hebben de versnellingen ingekort zodat er voldoende kracht voorhanden is bij lage toeren om vlot te starten. Al bij 1.750 tr/min leveren de TDI’s hun maximumkoppel. Minder aangenaam neveneffect is dat de motor op de snelweg iets meer toeren draait en wat luidruchtiger is.

Behalve deze twee diesels is ook een 1.8 TSI benzine met 160 pk beschikbaar. Helaas drijft die alleen de voorwielen aan. Dat is dus meer een ‘Cross’ dan een ‘Alltrack’. In sommige landen is ook een 2.0 TSI met 210 pk beschikbaar, maar de Belgische importeur laat die versie “zeer waarschijnlijk” links liggen.

Prijzen?

Rest nog de vraag hoeveel de Passat Alltrack, die alleen als break beschikbaar is, kost. De Belgische prijzen worden in de loop van maart bekendgemaakt, ruim voor de lancering in juni. In Duitsland kost de Alltrack 2.0 TDI 140 pk minstens 34.325 euro of 36.225 euro met vierwielaandrijving. Met zo’n budget koop je ook een (minder goed uitgeruste) gewone Passat Variant 4Motion … en hou je nog 4.000 euro over om een paar keer te gaan skiën.