Na de Polo die voor andere modellen van het gamma op de markt gebracht werd, wordt deze keer het kwaliteitslabel BlueMotion van Volkswagen verbonden aan de Passat, zowel in de berline versie als in de Variant. Een afwijking die zowel ecologisch als economisch is in de werkwijze, daar er nogal gemakkelijke recepten gebruikt werden (en die dus ook maar weinig kostbaar zijn), en aan lichtjaren zijn van de hybridische voertuigen. Het gemiddeld verbruik van de Passat BlueMotion wordt aangekondigd door de constructeur op 5,1 l/100 km (5,2 l/100 km voor de Variant), wat respectievelijk overeenkomt met CO2 uitstoten van 136 en 137 g/km. Ten opzichte van een « normale » Passat, is dit 0,6 tot 0,7 liter minder per 100 km (-10% en -12% voor de CO2). Op basis van deze verbruikswaarden, kan men tot 1.370 km voor ogen hebben met een tankinhoud van 70 liters. Een jaarlijkse kilometerstand van 15.000 km is dus synoniem van 11 maal tanken, of minder dan één per maand. Sneller ! Om de mooie woorden van Volkswagen concreet te testen op het terrein, hebben we een Passat BlueMotion Variant in handen genomen voor een namiddag. Door de vaart even te dwingen hebben wij gemiddeld 5,6 l/100 km verbruikt, maar indien we opletten, is het zeker mogelijk om onder de 5 l/100 km te blijven. Maar het buitengewone is dat dit resultaat bekomen werd zonder het opofferen van het vermogen noch van het rijplezier. De vaarvermeerderingen zijn dezelfde als deze van een « normale » Passat voorzien van dezelfde motor (0 tot 100 km/u in 12,4 s voor de Variant), en de topsnelheid wint 5 km/u. Zoals reeds gezegd, zijn de gebruikte recepten van Volkswagen nogal simpel. Eerst de motor : het beheersoftware van de 1.9 TDI 105 pk werd aangepast, onder andere om de slow motion te verminderen van 830 naar 730 rpm. Dan de doos : de schakelingen werden verlengd op de 3, 4 en de 5de versnelling. Het aerodynamisme tenslotte : de radiatorrooster en de ondervloer werden hertekend om de lucht gemakkelijker door te laten en de wagenbasis werd verminderd met 15 mm vooraan en met 8 mm achteraan. Voeg er banden aan toe met zwakke weerstand aan onderspanning met 0,4 bar, en u verkrijgt een Passat die niet meer verbruikt dan een Polo. Magisch, niet?