In 1974 kwam de Scirocco voor het eerst op de markt. Giorgio Giugiaro was verantwoordelijk voor het design en er werden ongeveer 800.000 exemplaren van verkocht. Het recept van dit succes was te wijten aan een elegant design, een redelijke prijs en functionaliteit.
Een aantrekkelijke lijn
Op uitdrukkelijke vraag van Volkswagen werden voor de nieuwe Scirocco geen retro elementen gebruikt. De filosofie is wel nog altijd dezelfde, het is nog steeds een sportieve en compacte coupé met de volgende afmetingen:
4 motoren met turbo
Bij de lancering van de nieuwe Scirocco stelt Volkswagen twee TFSI benzinemotoren voor, een 1.8 met 160 pk en een 2.0 met 200 pk. Kort daarna komt er de 2.0 TDI dieselmotor van 140 pk en de 1.4 TFSI van 122 pk. Door de beperkte cilinderinhoud van deze motoren blijft het verbruik beperkt met een gemiddeld verbruik van
3 versnellingsbakken
Standaard wordt de Scirocco geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen. Voor alle motoren boven de 140 pk is het mogelijk om de motor aan een DSG versnellingsbak met dubbele ontkoppeling en 6 (TDI 140 pk en TFSI 200 pk) of zeven versnellingen (TFSI 160 pk) te koppelen.
Optioneel sportchassis
Het optionele sportchassis laat de bestuurder toe om uit drie afstellingen te kiezen. Dit laat toe om de ophanging zo goed mogelijk af te stellen op de wegomstandigheden en zo doeltreffend mogelijk te zijn. Tussen de “Normaal”, Comfort” en “Sport” modus zijn de verschillen niet alleen beperkt tot de ophanging, maar het systeem heeft ook een invloed op de stuurbekrachtiging, de respons van het gaspedaal, de remmen en het stuur.
Standaarduitrusting
Naast de standaard 17 duim velgen is de nieuwe Scirocco ook uitgerust met regelbare zetels vooraan, een met leder overtrokken stuur, sportzetels, neerklapbare achterzetels, elektrische ruiten, airco, ESP, 6 airbags, …
Het ook mogelijk om de Scirocco in optie uit te rusten met een panoramisch dak.