De T-Cross is de nieuwste en kleinste telg in Volkswagens SUV-gamma. Zo nieuw zelfs dat de Volkswagen-importeur de 1.6 TDI van 95 pk nog niet kon strikken. Waren wel op de afspraak aan het Contact Center in Kortenberg: de 1.0 TSI van 95 pk met manuele vijfbak, de 1.0 TSI van 115 pk met manuele zesbak, en dezelfde driecilinder met DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten.
Geen eigenaars van een T-Cross dus op onze lezerstest, maar wel drie duo’s met Volkswagen-ervaring: Sem Gijssels en compagnon Salvatore Arfeli zijn al jarenlang Kever-fans en -eigenaars. Ook Philippe Deleersnijder is VW-eigenaar: hij rijdt met een Multivan. Karin Hannes en haar man Geert Decoster zijn ook niet onbekend met Volkswagen-producten: zij rijdt met een Passat, hij met een Sharan.
Comfort
Maar of ze nu zelf met een grote of kleine auto rijden, al onze lezers zijn het erover eens dat de nieuwe T-Cross comfortabel rijdt en een goede rijpositie biedt. “De T-Cross voelt eigenlijk totaal niet beklemmend aan”, zegt Philippe Deleersnijder. “Hij geeft je niet het gevoel de kleinste Volkswagen-SUV te zijn”, zegt Ivan De Rudder, die zelf met een Cadillac CTS rijdt. Positieve punten zijn er verder nog voor de geluidsisolatie: “De motor is mooi gedempt”, klinkt het, en “De dakdragers veroorzaken geen windgeluiden”.
Alleen Karin Hannes werpt wat tegengewicht in de schaal: “Voor kleinere mensen is het moeilijker om een goeie rijpositie te vinden en vlot aan de pedalen te kunnen, en dat zou voor mij al een reden zijn om een auto niet te kopen”. Ze stelt ook vast dat het comfort van de zetel afhangt van de uitvoering. Dat vinden ook onze andere lezers: “De standaardzetels steunen eigenlijk beter dan de sport-comfortzetels in de designpakketten”, stelt Dien Demol vast, die samen met haar man Filip De Bot in een Ford B-Max rijdt.
De dames merken nog een ander detail op: de armleuning op de middenconsole. Die is aan de korte kant, waardoor hij zijn doel wat voorbijschiet. Schuif je hem uit, dan maakt hij de bekerhouders op de middenconsole niet langer toegankelijk.
Kwaliteit
Onze lezers verwachten Volkswagen-kwaliteit, maar die vinden ze in de T-Cross niet altijd terug. Sem en Salvatore storen zich aan de harde plastics in het interieur. Ook Ivan De Rudder vindt de afwerkingskwaliteit een minpunt: “De afwerking is niet wat je van een Volkswagen verwacht.” Philippe Deleersnijder heeft dan weer oog voor het moderne infotainmentsysteem: “Het generatieverschil met mijn Volkswagen uit 2014 is al meteen duidelijk merkbaar”.
Motoren
Gewogen en te licht bevonden: de 1.0 TSI van 95 pk. “Het vermogen is te weinig voor deze T-Cross”, zegt Philippe. Naamgenoot Filip bevestigt: “Een zwaardere motor doet deze Volkswagen goed.” De versie met 115 pk beviel hem beter. “Zowel met de DSG-versnellingsbak als met de manuele zesbak valt deze kleine éénliter goed mee.” Ook Karin en Geert begrijpen de charme van de 1.0 TSI 115 wel: “De motor is vinnig, je geraakt vlot mee in het verkeer.” Ivan, Salvatore en Philippe beamen: de driecilinder is een aangename verrassing, vooral in combinatie met de DSG-versnellingsbak.
Ook het verbruik van de éénliter, vaak een probleem bij dergelijke kleine motoren, vinden onze lezers meevallen: “5,6 liter per 100 kilometer vind ik dik oké”, zegt Ivan. Filip en Dien deden zelfs beter: “5,4 liter per 100 kilometer, dat valt goed mee voor een kleine benzinemotor die goed optrekt.”
Technologie
De Volkswagen T-Cross heeft standaard een uitgebreide veiligheidsuitrusting, maar die vergt de nodige gewenning. “De rijstrookhulp corrigeert soms teveel, maar andere keren weer niet wanneer je het wel verwacht”, zegt François, de zoon van Philippe. “De optionele adaptieve cruise control houdt dan weer teveel afstand. Jammer dat je bij moderne auto’s vaak zaken standaard erbij moet nemen die je eigenlijk niet wilt”, besluit vader Philippe.
Rijgedrag
Onze lezersjury is het er unaniem over eens: de Volkswagen T-Cross rijdt prima. “De draaicirkel valt geweldig mee”, zegt Karin. “Ik vind het eigenlijk een goeie stadsauto.” Ivan: “Voor een compacte SUV vind ik de ophanging ook geslaagd, net als de rijeigenschappen. Philippe vindt dat het geluid van de driecilinder best wel wat rijplezier oplevert. Filip besluit: “Mijn gevoel is bevestigd: de Volkswagen T-Cross rijdt goed.”
Besluit
Een kleine SUV die rijdt als een grote, deze Volkswagen T-Cross. Onze lezers zijn te vinden voor zijn comfortabel en volwassen rijgedrag, zijn vinnige 1.0 TSI van 115 pk met DSG-versnellingsbak, en zijn interieur, dat ruimer is dan wat je op basis van de buitenkant verwacht. Werkpuntjes zijn er in de vorm van de holle materialen die er in het interieur gebruikt worden, de ergonomie voor wanneer je langere afstanden rijdt, en de rijhulp, die nog verder moet worden gefinetuned. Maar voor onze jury is de Volkswagen T-Cross zeker en vast geslaagd.