Diverse Duitse media hebben de voorbije maanden berichten geschreven over problemen die Volkswagen zou hebben met zijn elektrische berline ID.3, en dan vooral met de software ervan. In de winter schreef Manager Magazin dat de 20.000 exemplaren die VW al had gebouwd hulpeloos op een parking stonden met ernstige softwareproblemen en dat ingenieurs auto per auto de boordelektronica moesten herstellen. Volkswagen ontkende het verhaal nadrukkelijk en onthulde als antwoord de ID.4, een SUV-afgeleide van de ID.3, die pas in 2021 op de markt komt. Eind maart volgde dan een tweede artikel in de Süddeutsche Zeitung, waarin de softwareproblemen weer werden opgerakeld. Het grote probleem, zo beweerde de Duitse krant, zou zijn dat Volkswagen er niet in slaagt om jonge IT’ers met de juiste kennis aan te trekken.
De groep zou zelfs met concullega Daimler (Mercedes) willen samenwerken om software te ontwikkelen. En nu, twee weken later, komt VW weer met een antwoord: de constructeur belooft dat 30.000 auto’s klaar zullen zijn om deze zomer in één klap te worden geleverd en hoopt nog steeds 100.000 exemplaren ingeschreven te krijgen voor het eind van het jaar.
CEO Herbert Diess deelde op zijn LinkedIn-pagina een selfie van zichzelf en Thomas Ulbrich (hoofd elektromobiliteit bij VW) in een ID.3 – allebei met mondmaskers op, uiteraard – en schrijft erbij dat Ulbrich net een trip van 1.200 kilometer door Duitsland achter de rug heeft met de auto. “Thomas is tijdens zijn rit verschillende keren gaan snelladen en was zeer tevreden over de prestaties van de ID.3”. Deze zomer zullen we weten of Volkswagen zijn belofte kan houden. Of toch als het coronavirus geen roet in het eten gooit, uiteraard…