Zo ontwikkelt Volvo zijn motoren, platformen en design zelf, exclusief voor zijn modellen. In afwachting van de nieuwe XC90, gebouwd op een nieuw modulair platform, krijgen de S, V en XC60 nieuwe motoren, eveneens zelf ontwikkeld. De nieuwe blokken verschijnen ook onder de motorkap van de V70, XC70 en S80.

Voor we technisch worden  en ons over de nieuwe motoren buigen, bekijken we even wat modeljaar 2014 onderscheidt van het vorige. Zonder spectaculaire effecten, evolueerde het exterieurdesign lichtjes: nieuwe grille met (iets) discretere radarsensor, led-dagrijlichten, herwerkte actieve koplampen met kruispuntverlichting, verborgen ruitensproeiers, rechthoekige uitlaten geïntegreerd in de achterbumper, nieuwe velgen tot 19 duim in de S en V60 en 20 duim in de XC60 of achterlichten met een streepje led.

De Zweedse ingenieurs en ontwerpers namen ook het interieur onder handen. Nieuw zijn de zetels die comfortabeler zijn en je lichaam beter omhullen, de bekledingen, de inzetstukken uit hout of metaal, de kleur van het dak en vooral de digitale instrumenten die verschenen in de V40 en een beroep doen op lcd met een actieve tft-matrix, waardoor de weergave varieert in functie van wat jij verkiest.  

De bestuurder kan zo kiezen tussen drie grafische thema’s: Elegance, Eco en Performance. Het Eco-thema verschilt door de groene achtergrondverlichting en een Eco-meter met het huidige en het totale brandstofverbruik die de ecologische rijstijl van de bestuurder beloont met een groen E-licht.

Het Performance-thema verkiest natuurlijk een rode achtergrondverlichting. De snelheid wordt digitaal weergegeven en een vermogensmeter informeert de bestuurder over het beschikbare en gebruikte vermogen op  een bepaald moment.

Cloud

Dat is nog niet alles. Bij elke presentatie worden we tegenwoordig om de oren geslagen met de onvermijdelijke infotainmentsysteem. Niets is te mooi voor de geeks (zijn ze zo talrijk?): diensten in de cloud, navigatie met 3D-kaarten, lokale zoekfunctie en send to car (route doorsturen van computer naar auto), nieuwe 3G-optie met een wifi-hotspot voor toegang tot het internet, TuneIn-internetradio, muziekstreaming via Bluetooth, stembediening, … Hopelijk zijn we niets vergeten.   

Veiligheid

De elektrische stuurbekrachtiging S en V60 biedt drie niveaus van ondersteuning, het stuur heeft schakelpaddles  en de IntelliSafe-technologie werd nog verrijkt. Zo worden niet alleen voetgangers en fietsers opgemerkt, maar is er een halfautomatisch parkeersysteem, waarschuwing voor het overschrijven van wegmarkeringen, een dodehoekdetector van de tweede generatie, waarschuwing voor verkeer als je uit een parkeerplaats rijdt (Cross Traffic Alert) en weergave van de maximumsnelheid.

Maar de grote nieuwigheid ligt onder de motorkap. Nieuwigheden eigenlijk, want Volvo presenteert drie nieuwe motoren (twee benzines en één diesel). Dat past binnen de motorenwissel die het merk aan het doorvoeren is met twee viercilindermotoren, één diesel met gemeenschappelijk inspuitbuis en een benzine met directe injectie. Die twee motorblokken vervangen op termijn acht motortypes op drie platformen. De Drive-E-diesel bieden vermogens van 120 tot 230 pk, de benzineblokken variëren van 140 tot meer dan 300 pk. Van in het begin van de ontwikkeling is gedacht aan hybride versies. Met verschillende niveaus van drukvoeding zullen deze nieuwe motoren in heel het gamma gebruikt worden.

Vier cilinders

De eerste die ervan kan genieten, zijn de 60-modellen met T6-turbobenzine (306 pk), een T5 met 245 pk en een D4-turbodiesel met 181 pk. Deze motoren, intern ontwikkeld door Volvo, delen heel wat onderdelen zoals boring en slag en enkele elementen onderaan de motor. Ze worden gekoppeld aan een nieuwe achttrapsautomaat, terwijl de D4 beschikbaar is met manuele zesbak. Het doel van de nieuwe motoren is duidelijk: minder gewicht, minder verbruik maar meer rendement zonder het werkingscomfort aan te tasten.

De dieselmotor heeft een innovatief injectiesysteem genaamd i-Art met een druksensor voor elke injector (in plaats van één enkele). Hij heeft een respectabele druk van 2.500 bar, een biturbo en  minder interne wrijving. Ook bereikt deze diesel sneller zijn ideale bedrijfstemperatuur. De cijfers mogen dan ook gezien worden: 181 pk met een CO2-uitstoot van 99 g/km en een verbruik van 3,7 l/100 km in de handgeschakelde S60 D4.   

Dubbele drukvoeding

De benzinemotoren gebruiken dubbele drukvoeding. Een supercompressor met riemaandrijving duwt de motor vanaf de laagste toeren en maakt dan plaats voor een klassiekere turbocompressor. De continu variabele kleptiming en een elektrische waterpomp met variabel debiet vervolledigen het geheel. De T6 legt mooie cijfers voor: 306 pk en een koppel van 400 Nm, met een brandstofverbruik van 6,4 l/100 km en 149 g/km uitstoot voor de S60 met automatische versnellingsbak .

Een korte presentatie in het zuiden van Frankrijk liet ons toe om het stuur te nemen van een V60 D4 181 pk met achttrapsautomaat en daarna een XC60 T6 306 pk 2WD met dezelfde nieuwe automatische versnellingsbak. Om de vooruitgang even te situeren: onze V60 belooft een uitstoot van 111 g/km en een normverbruik van 4,2 l/100 km (fabrieksgegevens, niet gemeten), tegenover 129 g/km en 4,9 l/100 km voor de vorige D4 met 163 pk en zestrapsautomaat. Indrukwekkender is de XC60 (304 pk) met 169 g en 7,3 l tegenover 249 g en 10,7 l in de vorige generatie, weliswaar met vierwielaandrijving.

    

 

Premium

Met plezier kruipen we opnieuw achter het stuur van de V60. De geslaagde facelift benadrukt de evenwichtige en exclusieve lijn, het originele interieur is verzorgd en bevestigt de kwaliteiten van het Scandinavische design, de zetels zijn goed ontworpen en zitten opmerkelijk comfortabel, het weggedrag is vlekkeloos, de motor is gewillig: de V60 werd geboren onder een goed gesternte. Zijn laadcapaciteit is niet revolutionair (krappe koffer van 430 liter), maar de afwerking is even goed als bij de Duitsers en je krijgt er nog stijl bovenop.

Stijlvol is het wel, maar niet altijd ergonomisch of intuïtief, met een overvloed aan knopjes op de console. Een adept van het merk vindt zijn weg wel, maar we vrezen voor de nieuwkomer. Ga maar eens in de submenu’s de instelling van de enerverende stuurbekrachtiging zoeken. De vele infotainmentmogelijkheden lijken ons overbodig, behalve misschien als je een uur geblokkeerd staat in de file. De prestaties van de motor konden we meer waarderen. De combinatie met de achttrapsautomaat lijkt veelbelovend. Te bevestigen bij een test op onze wegen.

Bestorming van de Col de Vence

We konden niet wachten om achter het stuur van de XC60 T6 te kruipen, hoewel die op onze markt wellicht minder zal verkopen. Met 306 pk de Col de Vence aanvatten, dat spreekt ons wel aan. Op de afwerking valt niets aan te merken, die is schitterend.  We hadden zelfs een dashboard met leer bekleed, echt ‘premium’. Maar de grote teleurstelling kwam van de motor, door een alledaags geluid en een gebrek aan sensaties. Waar zitten de 306 volbloeden?

Erger nog is de samenwerking met de automaat, die naar tevredenheid werkte in de V60 D4 maar hier een ramp is. Te traag in zijn reacties, doorslippen, geen reactiviteit tijdens het afremmen: hier blijven we op onze honger.

Jammer, vooral omdat het weggedrag van deze SUV een sportieve rijstijl zeker aankan op deze mooie weg die de Col de Vence kruist en vertrekt aan Greolières. Dat gaat wel ten koste van een stevige schokdemping die het comfort niet ten goede komt.

Door gebruik te maken van de peddels verbetert de situatie weliswaar, maar de automatische modi Drive of Sport zijn niet in staat om het tempo van het chassis te volgen. We bleven op onze honger. Waren we misschien te enthousiast of vertoonde onze testwagen een gebrek? Andere collega’s klaagden veel minder over de combinatie motor-versnellingsbak. Dit moeten we toch eens checken bij een langere test.