Langzaam maar zeker diversifieert Caterham zijn aanbod met nieuwe varianten van zijn ‘heilige’ Seven. Zoals bekend werkt het Britse merk samen met Renault aan de terugkeer van Alpine in 2016, maar voor het zover is, onthult het dit snelle concept dat volgend jaar in productie gaat.

Gestroomlijnd

Met een volledig team Formule 1-ingenieurs achter de hand, besloot Caterham om dit prototype te ontwikkelen. Het resultaat is een sportwagen die aerodynamischer is dan de Seven. Vandaar zijn naam trouwens. Kwatongen zullen beweren dat de stroomlijn verbeteren niet bepaald moeilijk is. Het onderstel werd overgenomen van de Seven CSR en wordt hier, voor het eerst op een Caterham, gecombineerd met een instelbare tractiecontrole.

Hightech

Caterham trekt een streep onder de ouderwetse instrumenten die heel ergonomisch waren. Het schakelt over op een groot centraal scherm. Wat meer hightech, maar wel ten kost van de vintage charme. Gelukkig is Caterham nog altijd fan van de klassieke manuele versnellingsbak en wisselt het niet naar een automaat.  

Euro 6-motor

De tweeliter viercilinder werd overgenomen uit de Seven CSR en voldoet aan de Euro 6-uitstootnorm. Nochtans klimt hij nog altijd even gretig in de toeren (tot 8.500 tr/min) en levert hij een vermogen van 240 pk. Caterham belooft een spurt van 0 tot 100 km/u in minder dan vier seconden.

De toekomst

Met dit concept toont Caterham dat het wil diversifiëren, maar het is ook al een voorsmaakje van de richting die de toekomstige modellen van het merk zullen inslaan. De Aeroseven wordt geleverd vanaf de herfst van 2014.