Gekende aanpassingen

Om de auto zuiniger te maken, beperkte Volvo zich tot de traditionele ingrepen: meer vloeibare versnellingsbakolie, een verbeterd motorbeheer, een betere aerodynamica, een stop&startsysteem en een batterijoplaadsysteem door recuperatie van kinetische energie. Aan de buitenkant herken je de auto aan zijn spectaculaire velgen. Je houdt ervan of niet, maar de Volvo C30 DRIVe Start&Stop is alleszins makkelijk te herkennen. En je valt er meer mee op. Het koetswerk ligt wat lager en achteraan is er de spoiler boven de achterruit en de diffuser in de bumper.

Indrukwekkend resultaat

Volvo kondigt een gemiddeld verbruik aan van 3,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 104 g/km. Een uitstekend resultaat voor een auto van 1,3 ton. De Zweedse constructeur vertelt er dadelijk bij dat deze cijfers geregistreerd werden in optimale rijomstandigheden. In de praktijk verbruikt hij eerder 5,5 l/100km, en als je een zware voet hebt of veel in de stad rijdt, stijgt het verbruik tot 6 liter/100 km. Een uitstekend resultaat overigens. Volvo heeft zoveel vertrouwen in deze versie, dat de traditionele 1.6D uit het gamma werd gehaald. En dat is goed bekeken. Wie betere prestaties zoekt, kan nog altijd opteren voor de D5 of zelfs deT5.

Op de weg

De 1.6D van PSA-origine heeft een uitstekende reputatie. Hij levert 110 pk en 240 Nm koppel en dat is ruim voldoende om mee te zwemmen met de huidige verkeersstroom. De manuele vijfbak schakelt heel aangenaam. Toch zou een versnellingsbak met zes dichter bij elkaar liggende verhoudingen en een langere hoogste versnelling de kwaliteiten van de motor nog iets meer in de verf zetten. De motor reageert soepel en gewillig en zorgt voor goede prestaties: in 11,3 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/uur en zijn topsnelheid bedraagt 190 km/uur. Het stop&startsysteem werkt erg snel. Zelfs als de motor nog niet op temperatuur is, wordt hij al stilgelegd. Behalve wanneer de airco, de radio of andere energievreters ingeschakeld zijn. Dan blijft de motor draaien. Met een druk op de ‘DRIVe’-knop kan je het systeem uitschakelen.

Koffer

De C30 is een aangename reisgenoot. Het interieur straalt een ontspannen sfeer uit en de uitstekende kwaliteit van de materialen geeft een gevoel van standing. De bijzondere styling heeft wel gevolgen voor de zichtbaarheid rondom. Bij het achteruitrijden hindert de brede C-zuil voor driekwart het zicht naar achteren. De uitrusting is behoorlijk uitgebreid. Een usb-aansluiting, een erg efficiënte dual zone airco en een uitstekende audio-installatie zijn maar enkele voorbeelden. Vooraan zit je ruim, maar de achterzitjes zijn wat krap. Het grote minpunt van de C30 is zijn kofferruimte. Het volume is beperkt en de soepele afdekking geeft je heel wat kopzorgen. De afdekking is ingewikkeld en moeilijk te bedienen. Raadpleeg best eerst de gebruiksaanwijzing.. Er is nochtans een makkelijke oplossing. In de optielijsten vind je namelijk een stevige hoedenplank die gewoon met de klep mee beweegt.

Verbeterd weggedrag

Het is al een paar jaar geleden dat we met een C30 op weg waren. De auto voelde toen stabiel aan, reed veilig en gezond, maar hij verschafte weinig rijplezier. Bovendien was de demping iets te soepel. Bij deze C30 DRIVe moeten we onze mening herzien. Het ligt misschien aan de iets lagere ophanging, maar de auto is levendiger terwijl de banden met lage rolweerstand het weggedrag niet beïnvloeden. De auto stuurt precies en direct, en als je in een bocht je voet van het gaspedaal licht, komt de achterzijde zacht en beheersbaar naar buiten. De C30 reageert zeker, veilig en voorspelbaar. Wat je van een Volvo ook mag verwachten, met een beetje speelsheid erbij.

Niet te duur

Vanaf 21.950 euro kan je de C30 DRIVe de jouwe noemen. Het stop&startsysteem kost 360 euro extra. Het is zijn prijs meer dan waard, want hierdoor zakt de C02-uitstoot van 119 g/km naar 104 g/km. Hierdoor hebt je recht op de overheidskorting van 15 procent. Bovendien is er nog de fiscale premie van 210 euro voor de partikelfilter. Concreet heb je dus, alles samengeteld, voor ongeveer 18.000 euro een C30 DRIVe. Met bovendien de chique velgen, airco, een radio met zes luidsprekers en externe aansluiting.

Conclusie

Door de overheidskorting kan je je een premiumproduct aanschaffen voor een heel redelijke prijs. Het verbruik van 3,9 l/100km is in de praktijk niet haalbaar, maar het verbruik blijft altijd laag. Bovendien wordt het rijplezier niet beïnvloed door de ecomaatregelen.